Lippupistehuijaus

Oletko ostanut viime aikoina lippuja konsertteihin tai tapahtumiin? Tuntuuko siltä, että sinua on huijattu tai että hinnat ovat olleet harhaanjohtavat? Et ole yksin. Tietysti konserttien hinnat ovat kivunneet muutenkin pilviin asti, mutta lippuja jälleenmyyvät yritykset ovat muuttuneet entistä härskeimmiksi ja röyhkeimmiksi hinnoittelunsa ja sen harhaanjohtavuuden kanssa. Tämä ilmiö koskee valitettavasti molempia suuria välittäjiä, niin Lippupiste Oy:n lippu.fi-palvelua, kuin Ticketmasterin lippupalveluakin.

Tässä esimerkki Lippupisteen härskistä toiminnasta. Olin äskettäin ostamassa Stand-up-lippuja erästä keikkaa vasten. Keikan sivuilla luki hinnaksi 22 € per lippu ja olin aikeissa ostaa kaksi lippua. Lippupisteen sivuilla hinta loikkasi äkillisesti euron per lippu: jokaisesta lipusta veloitettiin erillinen "palvelumaksu." Mutta siihen huijaus ei vielä päättynyt. Liput sai joko itse tulostaa tai noutaa Lippupisteen myymälästä. Siitä kunniasta että tulostin liput itse veloitettiin aiempien päälle 2,5 € toimitusmaksu. Toimitusmaksu veloitetaan siis siitä jos itse tulostan liput omalla tulostimellani, omalle paperilleni, täysin omalla kustannuksellani! Ilmeisesti Lippupisteelle on hyvin kallista lähettää lippuihin kuuluva data tietokoneelleni? Luonnollisesti noutaminen lippupisteen myymälästä olisi maksanut vielä enemmän.

Tilanne on todella outo: itsepalveluna ostetut liput joihin ei kuulu minkäänlaista palvelua sisältävät siis palvelumaksut. Palvelumaksu veloitetaan jokaista lippua kohti, se ei siis kuvasta minkäänlaista varsinaista palvelua, se on vain kylmä lisähinnoittelu. Lisäksi toimitusmaksu veloitetaan myös tilanteessa missä minkäänlaista toimitusta ei tapahdu! Kumpikin näistä maksuista on pakollinen ja ei kierrettävissä millään tavalla - palvelusta ja toimituksesta maksaa vaikkei saa palvelua tai toimitusta. Kumpaakaan maksua ei myöskään etukäteen ilmoiteta hinnoissa, jolloin hinnoista muodostuu harhaanjohtava kuva.


Viimeisenä loukkauksena, Lippupiste on päättänyt estää lippujen peruuttamisen ilman että käyttäjä etukäteen ostaa lippuihin lipputurvaa. Lipputurvan hinta määräytyy ymmärtääkseni alkuperäisten lippujen hinnan mukaan ja maksetaan myös per lippu. Edes lippujen oston peruuttaminen hyvissä ajoin ei käy syyksi saada rahojaan takaisin ilman että kunniasta tehdä palautus on etukäteen maksanut.

Esimerkkini on Lippupisteen palvelusta, mutta Ticketmasterin palvelu ei valitettavasti ole kuin marginaalisesti parempi. Se myös lisää outoja lisämaksuja kaiken kauttaa kulkevan liikenteen hintaan. Lippujen myynti on muuttunut epärehelliseksi ja harhaanjohtavaksi. Tein henkilökohtaisesti asiasta valituksen kuluttaja-asiamiehelle ja kuluttajaliittoon, mutta ehkäpä muihinkin tahoihin olisi tästä hyvä lähestyä. Kuvaamani kaltainen epärehellinen ja harhaanjohtava toiminta on saatava loppumaan.

Ei ole kiellettyä vaatia tiettyjä lisämaksuja lippujen välityksen kaltaisessa liiketoiminnassa. Näiden kulujen on kuitenkin kuuluttava lippujen ilmoitettuihin hintoihin jos ne eivät ole vältettävissä. Ruokakaupatkin joutuvat näyttämään lopullisen hinnan tuotteissaan, eivätkä voi lisätä hintoihin mystisiä lisiä viime hetkellä kertomatta niistä erikseen. Lippujen myynnin pitäisi noudattaa samaa periaatetta, eikä yrittää lisätä hintoihin kätkettyjä kuluja täysin fiktiivisillä syillä. Hävetkää.

Kommentit

  1. Maksoin äskettäin lipputurvasta vahingossa. Todellista huijausta. Tuliko kuluttajaneuvonnasta päätöstä asiaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sain vastauksen lopulta että näitä monikansallisia lippuhuijaus... tarkoitan lipunvälityspalveluita tutkitaan jopa kansainvälisellä tasolla, mutta sen selvempää tietoa en saanut.

      Harmittavaa on miten näiden kanssa joutuu kuitenkin asioimaan. Jouduin itsekin tässä maksamaan 3,5 euroa toimituskuluja lipusta jonka itse tulostin.

      Poista
  2. Huijauksen härskiys tulee parhaiten esille siinä tapauksessa, että tilaisuus peruuntuu ja lipun hinta palautetaan asiakkaalle, mutta toimituskulut ja muut maksut jätetään palauttamatta, vaikka mitään ei ole koskaan edes toimitettu.

    "Tilaisuuden peruuntuessa palautetaan lipun hinta (ei käsittely- tai toimitustapakuluja)."

    Ostin E-lipun eli itse tulostettavan ja siitä Ticketmaster pyysi yhteensä 10 euron palvelumaksun ja 1 euron toimitusmaksun, jotka he nyt aikovat pimittää tilaisuuden peruunnuttua.

    Asiakas ei voinut vaikuttaa tilaisuuden peruuntumiseen ja saa vain osittaisen palautuksen kauppahinnasta.

    Mahtaako olla enää lähelläkään laillisuutta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Otin tästä aikanaan yhteyttä viranomaistahoihin ja pitkän ajan jälkeen sain vastauksen että näiden lippufirmojen toimintaa tutkitaan ihan EU-tasolla asti. En ole sittemmin saanut tähän päivitystä, enkä tiedä onko tilanne kehittynyt millään tavalla.

      Tuo palvelumaksujen palauttamatta jättäminen on kyllä melkoinen kirsikka tämän kakun päälle. Maksat palvelusta, jota et saa, etkä peruutuksen kohdalla edes saa tätä itsepalvelumaksua takaisin. Käsittämätön vitsi koko ala.

      No, enpä ole ostanut lippuja näiden kautta enää aikoihin.

      Poista
    2. Tyttöystävä olisi mennyt Harry Potteria katsomaan mutta se peruttiin. Mitään ilmoitusta tästä ei tullut lippu.fi:stä, kunnon huijareita.

      Poista

Lähetä kommentti

Jätä kommenttisi ja mielipiteesi. Debaatti on tervetullutta ja otan mielelläni vastaan eriävät mielipiteet. Jos huomaat asiavirheitä tai huteja teksteissäni, otan mielelläni vastaan huomautuksia. Haluan tietää jos jokin sanomani on suoraan väärin, sillä mielestäni on parempi saada osoitus virheellisyydestään ja korjata asia kuin jäädä tyhmäksi.

Sensurointia en harrasta muuten kuin roskapostin ja mainosten kanssa. Täydet asiattomuudet saavat olla aika asiattomia ennen kuin ne joutuvat poistolistalle, mutta jankkaaminen ja puhdas haukkuminen saattaa herättää poistovasaran päiväuniltaan.

Niin ja hengitäthän syvään ennen kommentointia. Yritetään pitää keskustelu asiallisena, yritetään ymmärtää miten mielipide-eroja voi olla ja yritetään olla alentumatta nimittelyyn ja lapsellisuuteen.