Smoked by Windows Phone tai sitten ei

Microsoft on aloitttanut mielenkiintoisen kampanjan: Smoked by Windows Phone-kampanjassa käyttäjä yrittää tehdä omalla älypuhelimellaan jotain nopeammin mitä myyjä Windows-puhelimellaan. Tarkoituksena on tietysti todistaa miten paljon nopeampi Windows-älypuhelin on.


Esimerkkejä haasteista:
  • Ota kuva ja lataa se Facebookiin.
  • Etsi läheltä neljän tähden ravintola ja sitten reittiohjeet sinne
  • Etsi lähialueelta tapahtumia
Microsoftin kampanjasivuilta löytyy videoita joissa näytetään haasteiden lopptulokset. Jokainen haaste videolla pelaa samalla tavalla: Windows Phone-asiantuntija kertoo mitä tehdään ja kilpailijat sitten tekevät nämä asiat ja katsovat kumpi voittaa. Markkinointivideoilla Windows Phone voittaa luonnollisesti aina.

Kuten tietysti mikä tahansa mainoskampanja, tämä ei osoita kuin sen, että jos saan päättää kilpailun säännöt ja ehdot, voin luoda kilpailun jossa voitan joka kerta. Jos rakennan kysymykset hyvin, voin hyödyntää niitä nimenomaisia tilanteita joissa Windows-puhelimen vahvuudet ovat ja todella voittaa.

Windows-puhelimilla voi tehdä toki tiettyjä asioita nopeasti, mutta vaihdetaampa kysymyksiä. Miksei vaikkapa:
  • Tee tilapäivitys sosiaaliseen mediaan
  • Yhdistä alueen wlan-verkkoon (tilanteessa jossa et ole kyseisessä verkossa vielä vieraillut)
  • Kytke puhelimesi datayhteys pois päältä
  • Vaihda puhelimesi käyttäjätili
  • Kopioi kuva tietokoneelle johon et ole puhelinta ennen kytkenyt
  • Asenna puhelimeesi vaihtoehtoinen verkkoselain oletusselaimen rinnalle/tilalle
  • Avaa puhelimen ohjelmistokauppa ja etsi sieltä sovellus äänikirjojen kuunteluun
Kaikki ovat kysymyksiä jotka omalla Windows-puhelimellani on hidas, hankala tai mahdoton ratkaista.

Tällä en yritä todistaa Androidin olevan parempi tai nopeampi kuin Windows-puhelimien, lähinnä valottaa sitä miten markkinointipuhe tapaa olla sitä itseään, markkinointipuhetta ja miten kyseinen kampanja on (kuten kampanjat yleensä) vahvasti rakennettu puolueelliseksi. Windows-puhelimet ovat jouhevia ja vikkeliä laitteita joissain asioissa, mutta toisissa niillä työskentely on tuskaisan hidasta ja hankalaa. Tämä pätee muihinkin alustoihin toki ja tiedän monia asioita joiden tekeminen esimerkiksi Androidilla tai iPhonella on aikaavievää, mutta suhteellisen helppoa vastaavasti toisella käyttöjärjestelmällä.

Hauskana lisänä, kampanjassa ei ollut tarkoituksenakaan antaa käyttäjien voittaa. Kun yksi käyttäjä voitti Windows-puhelimen tässä häntä vastaan ladatussa kokeessa, Microsoft ei halunnutkaan antaa palkintoa ennen kun asiasta nousi kohu. Microsoftin kunniaksi on mainittava että, palkinto kuitenkin lopulta maksettiin.

Kommentit