Näin katsot mitä Facebook tietää sinusta

Tiesitkö että voit määrittää millä perusteella Facebook valikoi sinulle näyttämänsä mainokset? Näitä asetuksia voi myös muuttaa yllättävänkin yksityiskohtaisesti.





Facebook näyttää mainoksia käyttäjille julkaisujen lomassa. Mainoksia näytetään käyttäjän tietojen perusteella, mutta ei vain sen mitä olet nimenomaan kirjoittanut profiiliisi. Jos haluat, voit tutkia millaisena ihmisenä Facebook sinua pitää ja millaisten tietojen perusteella mainoksia näytetään.

Käydään läpi miten näihin tietoihin pääsee ja mitä voit määrittää niiden avulla.

Löydät nämä tiedot Facebookin mainosasetus-sivulta:
https://www.facebook.com/ads/preferences

Mitä voit muuttaa

Sivuilta voit valita erilaisia kategorioita ja tutkia mitä tietoja sinusta käytetään mainostuksen kohdentamiseen.


Huomaa että monissa kategorioissa on alikategorioita, esimerkiksi kiinnostuksen kohteissa voit selata kiinnostuksia mm. uutisten, tekniikan tai shoppailun ryhmistä.


Voit myös poistaa tietoja. Jos esimerkiksi et halua mainoksia jonkin kiinnostuksen kohteen perusteella, voit valita Omat kiinnostuksen kohteesi, siirtää hiiren kursorin tietyn kiinnostuksen kohteen päälle ja poistaa sen napsauttamalla pientä ruksia joka ilmestyy kiinnostuksen kohteen ylälaitaan.


Omat tietosi-kohdasta voit lisäksi valita voidaanko esim. parisuhdetilannettasi tai työtehtävääsi käyttää mainosten kohdentamiseen. Mainosasetuksista voit valita näytetäänkö mainoksia sivustojen ja sovellusten perusteella (eli sen millä nettisivuilla liikut!) ja voidaanko sinulle näyttää FB-tietojen perusteella mainoksia myös Facebookin ulkopuolella.

Tehtyjä muutoksia mihinkään asetuksiin ei tarvitse erikseen hyväksyä, heti kun muutat tai poistat jotain, asetus on voimassa. Tosin on mahdollista että tiedon päivittymiseen menee hetki ennen kun kyseistä tietoa ei mainostukseen käytetä.

Mitä et voi muuttaa

On joitain asioita joihin en voi vaikuttaa. En esimerkiksi pysty määrittämään ettei mainoksia näytettäisi sähköpostilistojen perusteella. Jos mainostajalla on sähköpostiosoite jonka FB osaa yhdistää minuun, voi sitä käyttää mainostamisen kohdistamisessa ilman estokeinoja.

Muutenkaan mikään vaihtoehto minkä muutan ei varsinaisesti vähennä minulle näytettyjä mainoksia. En vaan saa yhtä tarkkaan kohdennettua mainontaa. Tämä voi olla jopa huono juttu, sillä joskus mainoksien takaa löytyy hyviäkin tuotteita. Facebook-mainoksien kautta törmäsin itse ensimmäistä kertaa suomalaisiin Lastucover-kännykkäkuoriin tai mielenkiintoisia tabletteja tai tietokoneita rakentavaa Eve Techiin.

On kuitenkin mielenkiintoista katsoa millä tiedoilla mainokset suunnataan ja miettiä mitä kautta Facebook on kerännyt minkäkin tiedon.


Kommentit