Testissa Viaplay

Sain esittelytarjouksena ilmaisen kuukauden Viaplay-palvelusta ja päätin kirjoittaa siitä myös kokemuksiani. Kyseessä on siis verkossa toimiva palvelu jossa käyttäjä voi katsoa selaimen kautta haluamiaan elokuvia ja tv-sarjoja.

Palvelun rekisteröinti herätti pienen varoitusvalon: kuukauden ilmainen tilaus jatkuisi maksullisena jos sitä ei kuukauden jälkeen peruutettaisi. Tästä käytännöstä päästiin lehtitilausten kanssa jo aiemmin eroon, mutta nyt se nostaa jälleen päätään. Merkitsin kalenteriin peruutuspäivän ja syötin luottokortin numeron. Jos en muista peruuttaa ajoissa, maksimivahinko on kuitenkin suhteellisen pieni: palvelun kuukausimaksu on seitsemisen euroa tv+elokuvat-paketista. Urheilun sisältävä paketti oli kympin kalliimpi.

Palveluun kuuluu tv-sarjoja, elokuvia ja urheilua. Urheilusta en ollut kiinnostunut, eikä sitä saamassani kokeilupaketissa ollut.


Tätä tekstiä on päivitetty 27.2. Sain käsiini kolme lisäkuukautta palveluun ja tein lisää tutkimustyötä. Mielikuvani ei parantunut.

Tarjonta

Viaplayn tarjonta on elokuvavoittoista. Palvelussa on hyvä määrä elokuvia eri aikakausilta ja kategorioista pitämään viihdyttyneenä. Palvelu ei sisällä jokaista mahdollista julkaisua, joten mikään elokuvien Spotify se ei ole, mutta jos palvelua lähestyy "mitäs tänään katsoisin" hengellä, siitä saa varsin paljon irti.

Uutuuselokuvia oli kohtuullisen paljon saatavilla, samaten vanhempia klassikoita. Tarjonta ei ollut juhlimisen arvoinen ja kuukauden aikana alkoi lopussa tuntumaan ettei katsottavaa meinannut löytyä. Elokuvat eivät loppuneet kesken, täyhkää oli vain paljon suhteessa helmiin.

Sarjojen tarjonta jätti toivomisen varaa. Valikoima oli pieni ja sarjoista saatavilla olevat jaksot olivat oudosti valittuja, esimerkiksi Babylon 5-sarjasta tarjolla oli viidennen kauden jaksot, mutta aiemman kauden jaksot puuttuivat. Samaten Avatar: The Last Airbenderistä oli tarjolla vain kolmas kausi. Toisaalta esimerkiksi Paavo Pesusienestä oli saatavilla kolme ensimmäistä kautta kokonaan. Oudosti myös monista sarjoista ei ollut tarjolla tekstitettyjä versioita ja monet lasten sarjat olivat saatavilla vain ruotsiksi (hei, aikuinenkin voi haluta katsoa Ben10:niä!). Osa tarjonnasta toimi paremminkin ja Happy Endings-sarjaan voi sanoa hieman jääneen koukkuun, suosittelen jos esimerkiksi Paritellen on koskaan iskenyt. Valitettavasti tätäkin pitkään pyörinyttä sarjaa oli tarjolla vain yksi kausi.

Lisävalituksena Viaplay sekoilee jaksojen järjestyksen kanssa. Jos esimerkiksi Happy Endings-sarjan katsoo siinä järjestyksessä kun ne näkyvät palvelussa, katsoo ensin sarjan ensimmäisen jakson, mutta seuraavat jaksot ovat väärässä järjestyksessä. Tätä ei huomaa koska numerointi on pielessä ja ensimmäisen kauden viimeiset jaksot ovatkin ensimmäisiä. Sama sekoilu vaivaa joitain muitakin sarjoja.

Tekniikka ja toimivuus

Käyttöliittymä oli yksinkertainen: ensin valitaan haluatko seurata sarjaa, elokuvaa vai urheilua. Elokuvia ja sarjoja voi selailla eri tavoilla, esimerkiksi  parhaiden arvioiden mukaan tai kategorioissa. Haluttu ohjelma avautui Youtube-videon tapaan lähes välittymästi.

Viaplay käyttää Silverlight-videota (Järjestelmävaatimuksiin kuuluu Java-tekniikka ja Silverlight) ja pyöri suhteellisen toimivasti ja projektorilla kuvanlaatu oli varsin riittävä. Laatu määritetään automaattisesti yhteyden nopeuden mukaan ja kuvanlaatu kärsikin melkoisesti kun elokuvaa katsottiin mobiiliyhteydellä.

HD-elokuvia on osa tarjonnassa, mutta suurin osa on perinteistä vähemmän terävää piirtoa. Näiden elokuvien katselu onnistui varsin mukavasti kannettavalla ja mobiililaajakaistalla. Videon toisto katkesi vain kun Internet-yhteys petti. Palvelu osaa jatkaa katkennutta elokuvaa siitä kohdasta mihin elokuva jäi, ikävä kyllä tämä ominaisuus ei toiminut läheskään aina. Oikun sattuessa videon toistuminen ei jatkunut itsestään kun verkkoyhteys lähti jälleen toimivaan, vaan elokuva palasi alkuun - josta sen tosin pystyi kelaamaan oikeaan kohtaan. Tekstitys oikutteli joskus, sisältäen outoja lisämerkkejä varsinkin PS3:lla, mutta pääasiallisesti pysyi kohdallaan.

Palvelusta on saatavilla myös sovelluksia eri ympäristöihin. Palvelun saa aktivoitua vain rajoitetulla määrällä laitteita. Pitkän hakemisen jälkeen sain selville, että laitteiden deaktivointi palvelusta onnistuu vain ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Lähetin deaktivointipyynnön tätä kirjoitettaessa vuorokausi sitten, eikä siihen ole vielä reagoitu. Uusien laitteiden ja vanhojen poistaminen on ongelma kaltaiselleni käyttäjälle jolla on päivittäisesti käytössään useita laitteita.

Testasin tuetuista laitteista PlayStation3:lla ja iPhonella. Android-laitteille tuki on tulossa, mutta ei ole vielä saatavilla (päivitys: sovellus näyttäisi nyt olevan saatavilla - en itse tosin enää voinut testata sitä). iPhonella osa sisällöstä oli ladattavissa etukäteen laitteeseen jolloin toistaminen ei vaatinut verkkoyhteyttä. iPhone-sovellusta kokeilin hyvin lyhyesti, PS3:lla hieman pidempään ja toimivuus jätti toivomisen varaa. Tekstit katosivat useita kertoja ja HD-elokuva päätti loppupuolella alkaa pitämään pitkiä puskuroimistaukoja (palvelu käyttää itse hupaisaa termiä "Pufferoi").

iPadilla katsottaessa tekstit ja audio sekoilivat jatkuvasti. Usein tekstitys vain katosi tai audio ei ollut enää synkassa kuvan kanssa.

Osa elokuvatarjonnasta ei ole saatavilla muilla kuin tietokoneilla katsottuna. Esimerkiksi "erotiikka" puuttui kategoriana niin iPhonella kuin PS3:llakin. Tämä on sinällään ymmärrettävää, sillä Apple ei salli aikuisviihdesovelluksia laitteisiinsa ja Sony on aina tehnyt erotiikan tuomisen ympäristöihinsä hankalaksi. Erotiikka-kategoriaa tuskin tullaan näkemään muille laitteille (Android, Xbox) luvatuissa ohjelmissa ja se jää todennäköisesti tietokoneilla katselun varaan.

Ärsyttävänä piirteenää PS3-sovellus vaatii käyttäjältä myös kuukausimaksullisen PlayStation Plus-palvelun, johon tosin Viaplayn ensikäynnistys PS3:lla antaa kuukauden ilmaisen kokeilujakson. Käytin tilaisuutta hyväkseni ja latasin luonnollisesti kuukaudeksi itselleni melkoisen määrän pelattavaa samalla. Käytäntö on sama kuin Xboxilla, jolla esim. Netflix-palvelun käyttö vaatii maksullisen Gold-jäsenyyden.

Yhteenveto

Yhteenvetona Viaplay oli teknisesti hyvin toimiva palvelu, mutta sisältö jätti hieman toivomisen varaa. Elokuvien ystäville ja satunnaiseen sarjojen seuraamiseen palvelu on toimiva ja kuukausimaksu ei ollut mitenkään mahdoton. Palvelu on sinällään vaivaton jos käyttäjällä ei ole käytössään kuin pieni määrä laitteita, eikä tarvetta vaihtaa laitteelta toiselle. Tämä keinotekoinen rajoitus on jälleen hyvä esimerkki siitä miten laillinen vaihtoehto monesti häviää piratismille ja sen ei tarvitsisi olla näin. Sentään viaplayn kautta elokuvien käynnistäminen on vaivattomampaa kuin vaikka piraattilahdesta elokuvan lataaminen, käyttäjän ei tarvitse odotella elokuvan käynnistämistä.

Viaplay näyttää kuitenkin mihin olemme menossa. Videopalvelut ovat kypsyneet teknisesti huomattavasti ja hintataso on myös muuttunut edullisemmaksi. Käyttäjälle tämä näkyy tarjonnan muuttumisena enemmän kohti palvelua jossa uusi tarjonta on jatkuvasti saatavilla samalla  kuukausimaksulla. Tämä on hyvä tulevaisuus niille jotka ovat kyllästyneet hyllytilan jatkuvaan loppumiseen ja lapsien rikkomiin levyihin, vähemmän hieno niille jotka tahtovat vaalia omaa elokuvakirjastoaan.

Valitettavasti Netflix tekee kaiken hieman paremmin. Viaplay häviää kilpailijalleen lähes kaikin tavoin.

Positiivista: elokuvat käynnistyvät heti, kuukausimaksu on huokea, eri laitteita tuetaan kohtuullisen hyvin.

Huonoa: tekniset ongelmat, aktivoitavissa vain rajatulla määrällä laitteita, viiveet deaktivoinnissa, mitätön ja sekoileva tv-tarjonta, rajattu elokuvatarjonta, sekaiset kaudet sarjoissa.

Kommentit

  1. Tilaus pitää ja voi perua ennen ilmasen kuukauden kulumista. meikä peruutti tilauksen samalla minuutilla kun olin alottanutkin, eli nyt on 30pv aikaa käyttää palvelua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitääkin muistaa tämä. Kiitos vinkistä!

      Poista
    2. Siis pystyykö sen peruun heti alkuunsa ja silti katsoa sen ilmaisen kuukauden?

      Poista
    3. Voi, kunhan aiemman kommentoijankin neuvon mukaan peruutat palvelun ennen kuin ilmainen kuukausi on kokonaan päättynyt.

      Poista
  2. Sangen tökeröä, että Android-sovellusta ei vieläKÄÄN ole.

    Katson leffoja yms. puhelimella (SGS II) ja/tai tabletilla (Android), joten se siitä.

    Oliskohan ollut iso homma hoitaa appsi androidillekin kuntoon ennen lanseerausta, jotenkin jäi huono maku enkä varmaan kokeilujakson jälkeen tätä enää kauheasti harkitse.

    Netflix toimi mainiosti, ja käyttökokemus pelkästään positiivinen. Viaplaysta ei voi sanoa samaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viaplay on teknisesti ollut ihan ok paketti, mutta tarjonta on kyllä hieman puutteellista. Android-appin puute on paha minus.

      Poista
    2. Jostain syystä itsellä on kyllä tuo Android - sovellus ollut asennettuna jo monta kuukautta...

      Poista
    3. Ei ollut saatavilla vielä oman käyttöni aikaan, läpikävin kirjoitushetkellä viaplayn oman faqin myös, joka lupaili sitä pikimiten. Nyttemmin tilanne näemmä parantunut ja kyseiset ohjeetkin sisältävät jo ajantasalla olevan tiedon. Lisään tekstiin päivityksen tästä.

      Poista

Lähetä kommentti

Jätä kommenttisi ja mielipiteesi. Debaatti on tervetullutta ja otan mielelläni vastaan eriävät mielipiteet. Jos huomaat asiavirheitä tai huteja teksteissäni, otan mielelläni vastaan huomautuksia. Haluan tietää jos jokin sanomani on suoraan väärin, sillä mielestäni on parempi saada osoitus virheellisyydestään ja korjata asia kuin jäädä tyhmäksi.

Sensurointia en harrasta muuten kuin roskapostin ja mainosten kanssa. Täydet asiattomuudet saavat olla aika asiattomia ennen kuin ne joutuvat poistolistalle, mutta jankkaaminen ja puhdas haukkuminen saattaa herättää poistovasaran päiväuniltaan.

Niin ja hengitäthän syvään ennen kommentointia. Yritetään pitää keskustelu asiallisena, yritetään ymmärtää miten mielipide-eroja voi olla ja yritetään olla alentumatta nimittelyyn ja lapsellisuuteen.