Netflix kokemuksia

Viaplayn jälkeen otin testattavaksi toisen videopalvelun, hyvässä maineessa olevan Netflixin. Kyseessä on siis videoiden suoratoistopalvelu, jolla verkkoselaimessa voi katsella elokuvia ja tv-sarjoja. Netflixistä on olemassa myös applikaatiot eri alustoille (mm. Android, iOS, PS3, Xbox ja jotkin muut älylaitteet).

Palvelu

Palvelu kysyi rekisteröinnin yhteydessä melkoisen määrän kysymyksiä siitä mitä tykkääjn katsella. Syykin kyselyyn kerrottiin: jotta Netflix pystyisi suosittelemaan mieltymysteni mukaisia ohjelmia. Kysymyksiä ei ole liikaa kerralla, eikä täyttäminen ala tuntua työltä. Kysymyksiä kysytään lisää myöhemmin, esimerkiksi katsottuani loistavan Dr. Horribles Sing Alongin tiedusteli Netflix miten usein katson hulluista tiedemiehistä kertovia elokuvia.


Netflixin etusivu on toimiva. Ensimmäisenä näytetään viimeksi katsottu elokuva tai sarja ja pyydetään mielipidettä siitä. Sen jälkeen tulevat käyttäjälle suositeltavat katsottavat ja lopuksi eri kategorioista tulevat suositukset. Kaikkia kategorioita näytetään katsojasta muodostuneen profiilin mukaan mikä kohdallamme oli hieman ristiriitainen (katsoimme puolisoni kanssa molemmat ohjelmia samoilla tunnuksilla, joten kahdet eri preferenssit näyttivät yhdistyvän tuloksissamme). Pääasiallisesti suositukset olivat kuitenkin onnistuneita.

Tarjonta

Netflixin sisällön tarjonta oli mukava tai sitten makuni osui hyvin yhteen. Tarjolla oli monia hyviä sarjoja joihin tutustuminen olikin kiintoisaa. Palvelusta löytyi mm. Star Gate ja Star Trek-sarjat, Buffy Vampyyrin tappajaa ja muuta hauskaa. Itselle uutena tuttavuutena Terra Nova siirtyi heti oman katselulistan kärkeen samalla kun parempi puolisoni ihastui Pretty Little Liarsiin. Palvelun elokuvatarjonnassa ei myöskään ollut valittamista. Palvelussa pystyi valitsemaan selattavaksi eri kategorioita, mutta mielenkiintoisesti muutaman etusivulla näytetyn kategorian lisäksi, hakusanoilla pystyi pääsemään käsiksi spesifimpeihin elokuvakategorioihin ja pystyinkin selailemaan esimerkiksi kategorioita "stand-up" tai "Mad-Scientist Movies".

Tarjonta saisi olla joissain kohtaa tuoreempaa (esim. joidenkin sarjojen viimeisimmät kaudet eivät ole saatavilla, uutuuselokuvat tulevat ensin teatteriin, sitten dvd:lle, sitten Netflixiin). Todellisia uutuuksia on vähän ja meneillään olevat sarjat tapaavat laahata kauden tai pari perässä.

Tarjonta oli hyvin jenkkikeskeistä. Suomalaisten ohjelmien kategoria oli yhtä elokuvaa pidempi kuin Hullut Tiedemiehet-kategoria (joka oli varsin lyhyt sekin). Näistäkin valtaosa oli kansainvälisiä englanninkielisiä elokuvia, kuten Iron Sky ja Star Wreck. Suomenkielisiä tekstejä ja jopa puhetta on tarjolla joissain sarjoissa (Ankronikka! Jee!). Tekstityksen laatuun en kiinnittänyt paljoa huomioita, koska pääasiallisesti ymmärrän englantia. Lähipiirissä olevat tekstien lukijat eivät olleet vaikuttuneita ja tekstien laatu oli monesti heikkoa. Tosin tekstittäjinä on ilmeisesti ollut jopa divxfinland, eli fanitekstityksiä.

Toisin kuin viaplayssa, sarjoista saatavilla olevat kaudet ovat järkeviä. Viaplayssa monessa sarjassa saatavilla olevat kaudet olivat oudosti valittuja (esim. Babylon 5:stä oli saatavilla vain yksi loppupään kausi) mutta Netflixissä sarjat näyttäisivät alkavan alusta. Suomessa tarjonnasta puuttuu joitain Yhdysvalloissa saatavilla olevia sarjoja ja elokuvia, mutta tämä rajoitus on helppo kiertää. Googlaa "Media Hint", muuta en sano siitä.

Tekniikka ja temput

Palvelussa on monia hienoja yksityiskohtia. Jos katsot tv-sarjaa, tietää Netflix missä kohtaa jätit sarjan kesken ja osaa jatkaa toistoa samasta kohtaa - tai jos katsoit jakson loppuun, osaa se näyttää seuraavan jakson. Toisena mielenkiintoisena ominaisuutena Netflix näyttää tarjonnastaan 1-5 tähden luokittelut sen mukaan miten sopivaksi sinulle palvelu sisällön arvioi yleisen arviokeskiarvon sijaan. Tämä on mielestäni hyvä oivallus ja suositukset näyttäisivät osuvan varsin lähelle pienen käytön jälkeen. Näistä suosituksista tulee helposti skitsofreenisia jos koko perhe käyttää samoja tunnuksia. Tätä korjaamaan Netflix on luvannut tuoda lähiaikoina (?) käyttäjäprofiilit käyttäjäprofiilien sisälle.

Palvelun tekniikka on aiemmin kokeilemaani Viaplayta hieman kypsempää. En kohdannut Viaplayn kanssa hirveästi ongelmia tai oikuttelua, mutta Netflix pisti paremmaksi enkä sen kanssa kohdannut lainkaan ongelmia enkä oikuttelua. Netflix toimii selaimessa Viaplayn tapaan Silverlight-tekniikan kautta, eikä vaadi tietokoneelta mahdottomia. Ensimmäisen ja toisen sukupolven miniläppärit jäävät vähän kevyiksi tähän touhuun tosin.

Palvelu sisälsi myös HD-materiaalia. Projektorini ei erottanut sitä SD-materiaalista, mutta Xboxin ja PS3:n kautta HD-televisiolla katsottuna tilanne oli hieman toinen ja HD:stäkin sai jotain irti. Jos ohjelmasta on HD-versio tarjolla ja Netflix katsoo kaistan riittävän (eikä HD:tä ole estetty) ohjelma katsotaan HD tarkkuudella.

Yhteenveto

Netflixin kaltaiset palvelut ovat rantautumassa pohjolaankin todenteolla ja tulevat kaappaamaan merkittävän osan nuoremmasta kuluttajakunnasta käyttäjikseen. Netflix on ensimmäinen todella kypsä ja valmis testaamani suoratoistopalvelu. Sen tekniikka toimi ja palvelua oli mukava käyttää.

Netflix on suunnilleen saman hintainen kuin kilpaileva Viaplay (7,95 € kuukaudessa) ja tällä hinnalla avautuva tarjonta on varsin mukava. HBO:n sarjoista kiinnostuneille on juuri avautunut myös HBO Nordic, joten kilpailutilanne vain kiihtyy. Tosin HBO on luvannut tuoda Game of Thronesin ja True Bloodin uudet jaksot Suomeenkin nähtäväksi korkeintaan vuorokauden viiveellä ensiesityksestä, joten jahka nuo taas jatkuvat, tiedän kenen palveluun itse investoin.

Lopulta Netflix on varsin onnistunut palvelu. Se pelaa piirun verran paremmin kuin Viaplay ja tarjonta on (ainakin näin perusnörtin ja hänen epänörtin tyttöpuolisonsa mielestä) parempi Netflixin puolella.

Ainoa mikä Netflixissä arvelluttaa on tekstitykset. Palvelu ymmärtääkseni suhtautuu kääntämiseen vielä ylimalkaisemmin kuin mtv3 - ainakin tällä hetkellä. Ehkäpä tilaajamäärän kasvu muuttaa tilannetta. Ja se on iso ehkä. Se on myös ainoa syy harkita palvelusta pois jättäytymistä jos tarjonnassa oleva sisältö lainkaan kiinnostaa, sen verta mukavasti toimiva palvelu on kyseessä.

4 kommenttia:

  1. Hyvä juttu. Kokeilin jo viime vuonna palvelua, mutta lopetin tilauksen yhteen kuukauteen. Tänä vuonna tilasin taas hankittuani Smart-TV:n Netflixillä ja olen ollut melko tyytyväinen. Ainoastaan keltainen tekstitys ärsyttää ja se että kaikkia sarjoja ei ole kokonaan, vaan saattaa puuttua montakin tuotantokautta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, toi keltainen väri on ärsyttänyt itseänikin. Se on joissain päin Ämerikkää se vakioväri teksteille.

      Poista
  2. No, kunhan tutustut tarkemmin kids osioon niin huomaat miksi se on parempi kuin mikään muu. Sulla vaan manee siihen vielä muutama vuosi :)

    VastaaPoista
  3. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista

Jätä kommenttisi ja mielipiteesi. Debaatti on tervetullutta ja otan mielelläni vastaan eriävät mielipiteet. Jos huomaat asiavirheitä tai huteja teksteissäni, otan mielelläni vastaan huomautuksia. Haluan tietää jos jokin sanomani on suoraan väärin, sillä mielestäni on parempi saada osoitus virheellisyydestään ja korjata asia kuin jäädä tyhmäksi.

Sensurointia en harrasta muuten kuin roskapostin ja mainosten kanssa. Täydet asiattomuudet saavat olla aika asiattomia ennen kuin ne joutuvat poistolistalle, mutta jankkaaminen ja puhdas haukkuminen saattaa herättää poistovasaran päiväuniltaan.

Niin ja hengitäthän syvään ennen kommentointia. Yritetään pitää keskustelu asiallisena, yritetään ymmärtää miten mielipide-eroja voi olla ja yritetään olla alentumatta nimittelyyn ja lapsellisuuteen.