Halpa kuljetus, työntekijä maksaa

Oletko kuullut palvelusta jolla saat halvalla ruokaa tilattua kotiin asti? Hieno palvelu onkin ja halpa myös! Tosin halpuus vedetään siitä mistä se nykyään aina, firman työntekijöiden selkänahasta.




Helsingin Sanomissa oli juttu Woltista ja sen kyseenalaisesta palkanmaksusta. Wolt on yritys joka toimittaa ravintoloista ruokaa ihmisten koteihin ja työpaikoille. Idea on sinällään hyvä, voit tilata ruokaa mistä tahansa ravintolasta, myös sellaisesta joka ei tarjoa kotiinkuljetusta.

Sitten jos vielä palkat maksettaisiin...

Hesarin artikkelin mukaan Wolt maksaa työntekijöilleen matalia palkkoja ja lisäksi ei maksa mitään sunnuntai- tai iltalisiä. Kirsikkana päällä, Woltin lähetit joutuvat tekemään työt omilla kustannuksillaan, eli heidän pienistä palkoistaan menee myös bensakulut ja matkapuhelinkulut. Käteen on jutussa haastatelluille jäänyt hyvin vähän, yksi kertoi miten isä oli maksanut tämän avuksi bensoja, toinen miten 26,5 tuntia työtä nettosi noin 150 euroa kun kulut vähensi. On se parempi kun ei mitään, mutta tuntipalkkana aika heikko.

Firman moraalikadosta kärsiminen tulee täysin selväksi kun lukee toimitusjohtaja Miki Kuusen kommentin asiasta. Hänen mukaansa mihinkään lisiin tai muuhun ei ole varaa, joten työn korvauksessa he ovat siirtymässä pois työsopimuksesta työkorvausmalliin. Absoluuttinen helmi tulee tässä:
”Jos joutuisimme maksamaan kuljettajille sunnuntailisää, joutuisimme lopettamaan sunnuntaikuljetukset kokonaan, mikä on yksi meidän viikon tilauspiikeistä. Ei se olisi enää kannattavaa. Meidän tavoitteena olisi saada kaupunkilaisille mukavia asioita ja nuorille töitä. Tarkoituksena ei ole missään tapauksessa riistää opiskelijoita ja tehdä sillä voittoa.”
Suomeksi: jos maksaisimme ihmisille asianmukaista palkkaa, ei toimintamme olisi kannattavaa! Tässä on kyseessä siis liiketoiminta joka ei voi toimia ellei jostain saada alipalkattua työvoimaa. En ymmärrä miten joku voi sanoa tällaista ääneen vakavalla naamalla. Jos palvelusi ei voi toimia, palvelusi saa mennä konkurssiin ja sen johto pitäisi nauraa ulos.

Yhteiskunnassamme on tietty tulotaso jota vähemmällä työskentely ei kannata, koska sillä rahamäärällä ei tule toimeen. Siksi meillä on minimipalkan takaavia sopimuksia ja lainsäädäntöä. Tässä yritys vääristää kilpailua kiertämällä tätä lainsäädäntöä ja yrittää nyt moralisoida vaikka seisookin tulitikkujen päällä oman legitimiteettinsä kanssa.

He yrittävät kilpailla omilla säännöillään yhteisten sääntöjen sijaan ja sitten valittavat asiasta. Tämä ei ole kovin hankala konsepti: jos et voi tuottaa palvelua sellaisella hinnalla minkä ihmiset ovat valmiit maksamaan, liiketoimintasi ei ole kannattavaa.

Voisin kanssa perustaa yrityksen jossa maksan ihmisille euron päivässä ja mehustella miten haluan tarjota töitä. Joo, en siis riistä nyt ketään, tarjoan vain töitä - mitä nyt palkka on niin matala ettei sillä tee mitään.

Aivan paras kohta on letkautus siitä miten tässä halutaan tarjota mukavia asioita. En itse ainakaan lämpene ajatukselle että muiden ihmisten kurjuus tekee mukavat asiani mahdolliseksi. Itseasiassa jos tiedän toisen kärsivän, en oikein tunne oloani mukavaksi. Kuusi voi työntää mukavat asiansa johonkin pimeään paikkaan

Ei osata lopettaa

Woltin perustajiin kuuluva Juhani julkaisi Hesarin jutun jälkeen selittelylapun jossa hän puolusti yrityksensä toimintaa. Tämäkin selittely jäi vähän puolikuivaksi. Syiksi säädölle mainitaan nopea kasvu - jep, yritys kasvaa nopeasti joten sillä ei ole varaa maksaa asianmukaisia korvauksia työntekijöilleen.

Mutta muutakin hauskaa lausunnosta löytyy. Hän nimittäin puolustelee sitä että omaa autoa pitää käyttää omilla kustannuksilla sillä että kyllähän ihmiset muutenkin käyttäisivät autoaan! Ja puhelintaan! Koska autohan ei kulu tästä työkäytöstä lainkaan, eikä bensaa mene. Jotenkin maagisesti Woltin laskuun tehdystä ajelusta ei tule kuljettajalle lainkaan kuluja ilmeisesti.

Mutta sellainen yritys ja selittely. Wolt ei ole tukemisen arvoinen yritys tällä hetkellä. Sen liiketoiminta kasvaa nopeasti, mutta se kasvaa nälkäpalkkojen avulla. Pidän yritystä boikotin arvoisena kunnes se alkaa kompensoimaan työntekijöitään asianmukaisesti ilta- ja viikonlopputyöstä.

Ja lopettaa teeskentelemästä ettei heidän tarvitsisi pelata markkinatalouden sääntöjen mukaisesti.

#Wolt kuljettaa ruokaa ihmisille halvella. Ei ihme kun yrityksen palkkakäytäntöjä katsoo.
Julkaissut Tämä Päivä 11. marraskuuta 2015

4 kommenttia:

  1. Miten toi on onnistumut välttämään työehtosopimukset? Ovatko kuljettajat yrittäjiä? Vai onko toi ihan puhtaasti laitonta, mutta siihen ei ole vielä keretty puuttumaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suomessa on monia tapoja kiertää mitä tahansa maksuja, lähteistä ei selvinnyt mitä menetelmää tässä tarkalleen käytetään.

      Poista
  2. Sitten jos vielä palkat maksettaisiin...
    Mitäköhän meinaa tuollainen yrittäjä..? Mikäli on aikomus köyhdyttää ja orjuuttaa työntekijää, suuntana on koko yhteiskunnan heikennys. Näkeehän sen kuinka korkeatasoista on Bangladeshin talous..!
    Johtajalla varmaankin välähti ajatus, kuinka voi rikastua: Laitetaan työntekijä maksamaan kulut ja otetaan voitot, ...- ja optiot, sitten kun sijoittajat haistaaa kannattavuuden..!
    Missä on AKT? Nukkumassa? Hampaaton vai nukutettu, vai kenties "voideltu..!!?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. AKT:n on aika hankala toimia tällaista yritystä vastaan. Arvaisin ettei yritys toimi minkään AKT:n alla olevan sopimuksen sisällä, eikä palkkaa ammattikuljettajia vaan opiskelijoita ja nuoria.

      Poista

Jätä kommenttisi ja mielipiteesi. Debaatti on tervetullutta ja otan mielelläni vastaan eriävät mielipiteet. Jos huomaat asiavirheitä tai huteja teksteissäni, otan mielelläni vastaan huomautuksia. Haluan tietää jos jokin sanomani on suoraan väärin, sillä mielestäni on parempi saada osoitus virheellisyydestään ja korjata asia kuin jäädä tyhmäksi.

Sensurointia en harrasta muuten kuin roskapostin ja mainosten kanssa. Täydet asiattomuudet saavat olla aika asiattomia ennen kuin ne joutuvat poistolistalle, mutta jankkaaminen ja puhdas haukkuminen saattaa herättää poistovasaran päiväuniltaan.

Niin ja hengitäthän syvään ennen kommentointia. Yritetään pitää keskustelu asiallisena, yritetään ymmärtää miten mielipide-eroja voi olla ja yritetään olla alentumatta nimittelyyn ja lapsellisuuteen.