Tikettihuijaus

Kirjoitin aiemmin Lippupisteen arvelluttavista veloituksista, jossa kritisoin Lippupalvelua ja Lippupistettä arvelluttavista veloituksista niiden verkkopalveluiden kautta ostetuissa lipuissa. Nyt Tiketti-palvelu pääsee liittymään samaan arvelluttavien palveluiden joukkoon. Ostin tässä äskettäin lippuja tiketti-palvelusta ja he näyttäisivät olevan yhtä epärehellisiä harhaanjohtavia kun aiemmin käsittelemäni Lippupalvelu ja Lippupiste, mitä nyt terminologia on hieman erilaista.

Ostin Tiketistä siis äskettäin kaksi lippua keikalle ja lippujen lopullinen hinta kohotti kulmakarvoja useita kertoja. Tiketti nimittäin velotti sähköisistä lipuista kaksi täysin absurdia lisämaksua: Verkkopalvelumaksun ja PDF-toimitusmaksun. Verkkopalvelumaksu oli euron per ostettu lippu ja PDF-toimitusmaksu oli puoli euroa per lippu.


Näillä lisäkustannuksilla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä niiden nimien kanssa. Verkkopalvelumaksun voisi ymmärtää jos se veloitettaisiin kerran per koko transaktio, esimerkiksi euron veloitus ostit yhden tai sata lippua, sillä tietysti verkkopalvelun ylläpito maksaa rahaa (palvelimen osto, ylläpito, sähkölaskut jne) ja se voidaan tietysti siirtää asiakkaalle. Ongelma on siinä, että ostaessani lippuja tuotan palvelulle kustannuksia tasan yhtä paljon ostin yhden tai tuhat lippua.

PDF-toimitusmaksu on samalla tavalla absurdi. Jos järjestelmä lähettää sähköisen lipun minulle toki taaskin siitä voidaan laskea tietty kustannus yritykselle, mutta käytännössä kustannusten määrä ei nouse jos useampia lippuja tilataan. Jälleen kyseisen lisämaksun jotenkin voisi niellä jos se veloitettaisiin vain kerran per tilaus, eikä kerran per tilattu tuote.

Lipun voi tilata myös sms-viestinä, jolloin toimitusmaksu nousee euroon per lippu. Ja siitäkin tietysti veloitetaan Verkkopalvelumaksu.

Huomattakoon vielä, että kyseiset kustannukset eivät myöskään lainkaan vastaan yritykselle tilauksestani tulevia lisäkuluja. Verkkopalvelumaksu per tilattu lippu olisi realistisesti sentti tai kaksi, samaten PDF-toimitusmaksukin. 

Kaikki nämä lisämaksut ovat ongelmallisia ja kuulostavat pahasti suomen lain vastaisilta. Nämä lisämaksut ovat pakollisia ja niitä ei voi kiertää ja niitä ei yleensä mainita kun lippujen hintoja selailee. Kuvittele jos ruokakaupassa jokaiseen ostamaasi jugurttipurkkiin liitettäisiin erillinen puolen euron "Kassapalvelumaksu" per jugurttipurkki. Tällaiset käytännöt ovat kiellettyjä ja lopullinen hinta on näytettävä.

Mutta lippuja ostettaessa näkemäsi mainostettu hinta ei ole todellinen hinta. Lippua ei ole mahdollista saada ilman näitä lisämaksuja, ei edes "paikan päältä haettuna" josta taas veloitetaan oma palvelumaksunsa.

4 kommenttia:

  1. Kyllä taas osaa olla tyhmä kirjoittaja. Perus käytäntö näissä hommissa ja ihan ymmärrettävä kaikkien muiden mielestä paitsi tämän pahvilaatikkokirjoittajan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oliko sinulla jokin argumenttikin, sillä en valitettavasti huomannut tässä kommentissasi kuin loukkauksia, en mitään varsinaisia perusteluja? "Oot tyhmä, siksi väärässä. Lisäksi pahvi." Kypsää.

      Ja en oikein ymmärrä mitä "ymmärrettävää" on hinnoittelukäytännössä jossa mainostetaan hintaa X, mutta todellisuudessa vaaditaankin hinta Y tuulesta temmatuilla perusteilla. Vähittäiskauppa ei saa sitä tehdä, en ymmärrä miksi lippujen myyjät saavat. Ja he muuten ovat kuluttajajärjestöjen hampaissa tämän takia, joten myöskään väittämä että olisin ainoa tästä närkästynyt ei pidä paikkaansa.

      Poista
    2. Kyllä lipun hinnaksi pitäisi ilmoittaa sellainen summa, jolla sen oikeasti voi saada. Kalliimmista toimitustavoista sitten lisämaksu.

      Viimeksi lippuja ostaessani näin hieman taustoja tämän asian takana. Ilmeisesti nuo toimitusmaksut ovat ainoa millä nämä lipputikettipistepalvelut toimivat. Tapahtumaan, johon ostin lipun, myytiin lippuja myös järjestäjän itsensä toimesta ja heiltä lipun olisi oikeasti saanut siihen hintaan, jonka myös verrkopalvelu (muistaakseni Tiketti) ilmoitti ilman kaikenlaisia palvelumaksuja.

      Poista
    3. Nimenomaan. En vastusta sitä että palvelu kerää maksuja jotka tarvitaan palvelun pyörittämiseen, vastustan niiden piilottelua ja vääristelyä.

      Poista

Jätä kommenttisi ja mielipiteesi. Debaatti on tervetullutta ja otan mielelläni vastaan eriävät mielipiteet. Jos huomaat asiavirheitä tai huteja teksteissäni, otan mielelläni vastaan huomautuksia. Haluan tietää jos jokin sanomani on suoraan väärin, sillä mielestäni on parempi saada osoitus virheellisyydestään ja korjata asia kuin jäädä tyhmäksi.

Sensurointia en harrasta muuten kuin roskapostin ja mainosten kanssa. Täydet asiattomuudet saavat olla aika asiattomia ennen kuin ne joutuvat poistolistalle, mutta jankkaaminen ja puhdas haukkuminen saattaa herättää poistovasaran päiväuniltaan.

Niin ja hengitäthän syvään ennen kommentointia. Yritetään pitää keskustelu asiallisena, yritetään ymmärtää miten mielipide-eroja voi olla ja yritetään olla alentumatta nimittelyyn ja lapsellisuuteen.