
Ostin Tiketistä siis äskettäin kaksi lippua keikalle ja lippujen lopullinen hinta kohotti kulmakarvoja useita kertoja. Tiketti nimittäin velotti sähköisistä lipuista kaksi täysin absurdia lisämaksua: Verkkopalvelumaksun ja PDF-toimitusmaksun. Verkkopalvelumaksu oli euron per ostettu lippu ja PDF-toimitusmaksu oli puoli euroa per lippu.
Näillä lisäkustannuksilla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä niiden nimien kanssa. Verkkopalvelumaksun voisi ymmärtää jos se veloitettaisiin kerran per koko transaktio, esimerkiksi euron veloitus ostit yhden tai sata lippua, sillä tietysti verkkopalvelun ylläpito maksaa rahaa (palvelimen osto, ylläpito, sähkölaskut jne) ja se voidaan tietysti siirtää asiakkaalle. Ongelma on siinä, että ostaessani lippuja tuotan palvelulle kustannuksia tasan yhtä paljon ostin yhden tai tuhat lippua.
PDF-toimitusmaksu on samalla tavalla absurdi. Jos järjestelmä lähettää sähköisen lipun minulle toki taaskin siitä voidaan laskea tietty kustannus yritykselle, mutta käytännössä kustannusten määrä ei nouse jos useampia lippuja tilataan. Jälleen kyseisen lisämaksun jotenkin voisi niellä jos se veloitettaisiin vain kerran per tilaus, eikä kerran per tilattu tuote.
Lipun voi tilata myös sms-viestinä, jolloin toimitusmaksu nousee euroon per lippu. Ja siitäkin tietysti veloitetaan Verkkopalvelumaksu.
Huomattakoon vielä, että kyseiset kustannukset eivät myöskään lainkaan vastaan yritykselle tilauksestani tulevia lisäkuluja. Verkkopalvelumaksu per tilattu lippu olisi realistisesti sentti tai kaksi, samaten PDF-toimitusmaksukin.
Kaikki nämä lisämaksut ovat ongelmallisia ja kuulostavat pahasti suomen lain vastaisilta. Nämä lisämaksut ovat pakollisia ja niitä ei voi kiertää ja niitä ei yleensä mainita kun lippujen hintoja selailee. Kuvittele jos ruokakaupassa jokaiseen ostamaasi jugurttipurkkiin liitettäisiin erillinen puolen euron "Kassapalvelumaksu" per jugurttipurkki. Tällaiset käytännöt ovat kiellettyjä ja lopullinen hinta on näytettävä.
Mutta lippuja ostettaessa näkemäsi mainostettu hinta ei ole todellinen hinta. Lippua ei ole mahdollista saada ilman näitä lisämaksuja, ei edes "paikan päältä haettuna" josta taas veloitetaan oma palvelumaksunsa.
Kyllä taas osaa olla tyhmä kirjoittaja. Perus käytäntö näissä hommissa ja ihan ymmärrettävä kaikkien muiden mielestä paitsi tämän pahvilaatikkokirjoittajan.
VastaaPoistaOliko sinulla jokin argumenttikin, sillä en valitettavasti huomannut tässä kommentissasi kuin loukkauksia, en mitään varsinaisia perusteluja? "Oot tyhmä, siksi väärässä. Lisäksi pahvi." Kypsää.
PoistaJa en oikein ymmärrä mitä "ymmärrettävää" on hinnoittelukäytännössä jossa mainostetaan hintaa X, mutta todellisuudessa vaaditaankin hinta Y tuulesta temmatuilla perusteilla. Vähittäiskauppa ei saa sitä tehdä, en ymmärrä miksi lippujen myyjät saavat. Ja he muuten ovat kuluttajajärjestöjen hampaissa tämän takia, joten myöskään väittämä että olisin ainoa tästä närkästynyt ei pidä paikkaansa.
Kyllä lipun hinnaksi pitäisi ilmoittaa sellainen summa, jolla sen oikeasti voi saada. Kalliimmista toimitustavoista sitten lisämaksu.
PoistaViimeksi lippuja ostaessani näin hieman taustoja tämän asian takana. Ilmeisesti nuo toimitusmaksut ovat ainoa millä nämä lipputikettipistepalvelut toimivat. Tapahtumaan, johon ostin lipun, myytiin lippuja myös järjestäjän itsensä toimesta ja heiltä lipun olisi oikeasti saanut siihen hintaan, jonka myös verrkopalvelu (muistaakseni Tiketti) ilmoitti ilman kaikenlaisia palvelumaksuja.
Nimenomaan. En vastusta sitä että palvelu kerää maksuja jotka tarvitaan palvelun pyörittämiseen, vastustan niiden piilottelua ja vääristelyä.
Poista