Miksi luovun Nordeasta

Nordea teki palveluistaan maksullisia ja yllättävän kalliita. Tämä ei sinällään olisi mahdottomuus, mutta Nordea on samalla tehnyt verkkopankista pakollisen osan pankin asiakkaana olemista. Ja tehnyt hyvin vaikeaksi pankista eroon pääsemisen.

Tässä ensin muutama periaatteellinen valitus Nordean hinnoittelusta ja sen ongelmista ja sitten kokemukseni siitä kun yritin päästä pankista eroon.


Pitkäaikainen asiakas pettyy

Nordeasta on tullut huono vitsi. Olen ollut sen asiakas lapsesta asti, syntymästä. Oikeastaan olin aiemmin Kansallisosakepankin, sittemmin Meritan asiakas, mutta käytännössä kyse on samasta pankista. Takanani on siis melkein neljä vuosikymmentä asiakkuutta.

Päivittäisen käytön lopetin joitain vuosia sitten ja siirryin POP Pankin asiakkaaksi, he tekivät asuntolainasta paljon omaa Nordea-pankkiani paremman tarjouksen. En kuitenkaan kokonaan sulkenut asiakkuuttani Nordeassa, halusin varmuuden vuoksi säilyttää tilini jos myöhemmin näkisin tarpeelliseksi palata asiakkaaksi.

Nordean hinta

Sitten tapahtui Nordean hinnannosto, jotain mitä he kutsuivat nimellä "uudistuminen". Tämä on tietysti koodisana palveluiden heikentämiselle ja hintojen nostamiselle. Nordea muutti kertaheitolla käytännössä kaikki asiakkuuden muodot kanssaan maksullisiksi. Hinnat eivät itselleni joka on työelämässä kiinni mahdottomia, mutta esimerkiksi 7,5 euron kuukausimaksu on kaikkea muuta kun mahdollinen vähävaraisemmalle.

Peruspakettien hinnoittelu näyttää siis jatkossa tältä:

Tarkempi palvelukohtainen hinnoittelu taas tältä:

Kuten näkyy, kaikki on maksullista. Pitkälti kaikki maksuton on lopetettu.

Samalla Nordea "selkeytti" hinnoitteluaan, eli lopetti alennukset esimerkiksi nuorille opiskelijoille. 7,5 euroa kuukaudessa olisi omien opintojen aikana tarkoittanut automaattisesti pankin vaihtoa, olisihan tuossa ollut parin päivän ruoka.

Hinnoittelulla Nordea selkeästi yrittää kokeilla vesiä ja varmasti toivoo muun pankkialan seuraavan. Jos asiointi muissakin pankeissa on maksullista, maksullisuus Nordeassa ei olisi niin ihmeellistä. Toisekseen Nordealla varmastikin oletetaan etteivät monet asiakkaat jaksa jättää pankkia, kiitos sen työn mitä tähän tarvitaan.

Maksullisuus yksinään ei olisi itseasiassa mahdoton juttu, mutta tässä on kyse enemmästä kun vain siitä että palvelu maksaa. Verkkopankeista on tullut tapa miten asioimme pankkiemme kanssa ja pankit ovat ottaneet tämän vastaan suurella ilolla. Asiakaspalvelu on siirtynyt tehokkaasti verkkoon ja pois konttorista.

Nyt verkkopankkipalvelut muutetaan kuitenkin maksullisiksi, tarkoittaen että Nordea laskuttaa asiakkaita oikeudesta saada itsepalvelua verkossa. Tämä yhdistelmä tuntuu jotenkin käsittämättömän häijyltä. Rajapinta jolla pystyn toimimaan pankkini kanssa on maksullinen. 

Miten lopetat asiakkuuden jos sinulle ei vastata?

Kiitos yllättävän hinnoittelun nousun, aloin epäillä että on aika jättää tämä laiva lopullisesti. Panaman paperien jälkeen Nordea ei ollut jättänyt hyvää makua suuhun ja tämä oli viimeinen niitti. Nordean kuukausimaksut eivät perustele asiakkuuteni jatkamista missään muodossa. Valitettavasti en oikein saa lopetettua tiliäni.

Minulla ei nimittäin ole verkkopankkitunnuksia, ne olisivat olleet maksulliset joten luovuin niistä kun luovuin päivittäisestä asioinnistani Nordean kanssa. En siis voi vain tunnistautua verkkopankissa ja hoitaa asioita sitä kautta.

Nordean asiakaspalvelu tekee parhaansa välttääkseen minua. Puhelinpalvelu lupailee 40 minuutin odotusta ja jonotin 53 minuuttia. Nettisivujen chat taas odottaa vartin minuuttia "etsien vapaata neuvojaa" ja sitten ilmoittaa olevansa sulkeutunut. Tämä on tähän mennessä tapahtunut neljä kertaa.

Kun lopulta pääsin puhelinpalveluun osoittautui ettei sen kautta löytyvä puhelinpalvelija voi selvittää tilieni asioita tai lopettaa niitä. Tämän osasin arvata. Se mitä en osannut arvata on ettei tämä palvelija edes voinut varata minulle aikaa. Ainoa tapa varata aika on chatin kautta. Ja chatti ei toimi.

Chatissa muuten oli somessa saamani viestin mukaan vartin odotusaika keskimäärin. Nordea näemmä säilyttää tämän keskiajan potkaisemalla vartin odottaneet ulos, mikä näppärästi ehkäisee keskimääräistä jonotusaikaa nousemasta yli varttiin. Tämäkin tapa pitää keskiajat hallinnassa.

Kirjoittaessani tätä minulla on vain yksi vaihtoehto: kävellä sisään yhteen Nordean konttoreista joihin yhä otetaan ihmisiä sisään ja hoitaa asiani.

Palvelu on niin 90-lukuista

Aikaisemmin olisin suoraan kävellyt sisään yhteen Nordean konttoreista ja hoitanut asiani. Tapasin aiemmin asioida aina Stockmannin yläkerrassa olevassa Nordean konttorissa, joka oli auki muita hieman myöhempään. Kävelin sisään, jonotin hetken ja asiat hoituivat. Olin oikeasti aika tyytyväinen asiakas.

Tämä ei enää kuitenkaan onnistu, sillä valtaosa konttoreista ottaa asiakkaita vastaan vain ajanvarauksella. Se mikä konttori ottaa asiakkaita ei ole nettisivuilla selkeästi mainittu. Puhelinpalvelusta kiinnisaamani asiakaspalvelijakin joutui selvittelemään asiaa yllättävän pitkään. Vinkki: Makkaratalon Nordea Helsingin keskustassa (Kaivokatu 8) näyttäisi olevan sellainen, tosin jonot voivat olla ulos asti konttorista, joten ajoissa meneminen kannattaa.

Tässä on meillä Nordea 2018. Puhelimeen jonotetaan tunti, chatistä heitetään ulos ja ajanvarauksiakaan ei saa tehtyä. Asiakaspalvelussa ei varmaankaan voi enää tehdä asioita hankalammaksi. Nordean toiminnassa tuntuukin hengähdyksiä siitä asiakaspalvelun tasosta josta Yhdysvaltojen suuryritysten asiakkaat kärsivät. Siellä asiakaspalvelut ovat kiirastulia, joista vain vannoutunut pääsee läpi palvelunsa äärelle.

Nordean asiakaspalvelun läpi pääseminen tuntuukin jonkinlaiselta kestävyyskokeelta, jolla yritetään saada vähemmän itsepäinen luopumaan aikeista häiritä pankkia.

Yksinäiselle vanhukselle tämä show ei olisi mahdollinen ja epäilen jotenkin sen olevan Nordean tulokulma tähän koko hinnannostoon. Jos pankista ei pääse eroon riittävän helposti, palveluhinnoittelun nostaminen niellään sellaisenaan.

Mutta nyt on oikeasti aika. Suomessa on monia pankkeja joissa asiointi onnistuu vielä niilläkin jotka eivät asioi yksinomaan verkkopankissa, kuten oma POP Pankkini. Jopa S-Ryhmän oman S-pankin kanssa asiointi on ollut Nordeaa miellyttävämpää ja helpompaa. Vaihtoehtoja on. Monet pankit jopa tekevät palveluiden siirron puolestasi kunhan vain annat heille siitä valtakirjan.

Sanon itse hyvästi Nordealle. Tämä vaivannäkö saa luvan osaltani päättyä. Jos kaipaat lisää motivaatiota luopua, tässä vielä yksi: Nordea luopuu tunnuslukukorteista sisäänkirjautumisen välineenä, mikä jättää asiakkaille pari kamalaa vaihtoehtoa: erillisen koodilaitteen tai tunnistautumisen Nordean sovelluksen avulla. Ensimmäinen on helkkarin hankala minitaskulaskin jota on kaikin puolin hidas ja ikävä käyttää. Jälkimmäinen taas edellyttää että luotan Nordeaan tarpeeksi asentaakseni heidän sovelluksiaan puhelimeeni.

Panaman papereita luettuani en todellakaan luota.

On aika sanoa #HyvästiNordea.

21 kommenttia:

  1. Minä luovuin Nordeasta jo silloin, kun he uhkasivat laittaa käteisnostot automaateista maksullisíksi. Olikohan se 2016?

    Minun arvaukseni silloin oli se, että Nordea haluaa eroon yksityisasiakkaista. Voihan se olla tuo esittämäsikin syy, mene tiedä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanoisin että Nordea pikemminkin näkee pystyvänsä puristamaan yksityisasiakkaista enemmän. He tietävät menettävänsä osan, mutta pitävänsä muut. Asiakkaiden menetyksen pitäisi olla niin tuntuvaa, että nämä kuluttajille vihamieliset toiminnot tuntuvat taseessa.

      Poista
    2. Tänään perjantaina Nordea laittoi piuhan irti lopullisesti minusta, sillä myös verkkopankki, käyttötili ja asiakkuus on nyt lopullisesti suljettu. Ei jää kaipaamaan! S-Pankki on parempi.

      Poista
    3. Onnea valitsemallesi tielle!

      Poista
    4. Kiitos! Hyvin on mennyt ilman Nordeaa. Bonuksia en ole kamalasti hyödyntänyt, sillä Lidl on halvempi täällä kuin S-market ja Prisma on liian kaukana.

      Kuitenkin jo pelkästään ilmaisen pankin takia liittyminen on todella järkevää. Viime kuussa oli kyllä bonuksia ja maksutapaa kahden euron edestä.

      Johtui siitä kun ystävän kanssa käytiin aika paljon ässässä myös Helsingissä :)

      Poista
  2. OP tarjoaa samat palvelut kuin Nordeakin, paljon kohtuullisemmilla hinnoilla, ainakin toistaiseksi. Suosittelen.

    Minulle vaihto oli helppoa koska kaikki lainani onnistuin maksamaan pois jo aiemmin. Jos on lainoja jäljellä, vaihto on varmaankin hankalampaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tällä hetkellä ei taida olla montakaan pankkia joiden kautta ei saisi vastaavia palveluita kun Nordealta, mutta halvemmalla.

      Poista
    2. Vaihdoin S-pankkiin. Nolla euroa kk, ei tunnuslukusovellusta pakollisena, voi käyttää paperista niin paljon kuin haluaa ja uusi tulee aina ilmaiseksi. Kortissa 135 riviä, kun Nordeassa oli 80. Kestää siis vähän pidempään käytössä.

      Ei jää kaipaamaan Nordeaa!

      Poista
  3. Itse olen Nordean asiakas nuoresta, loin tilin varmaankin 17-vuotiaana, ja asiakkuutta takana 11 vuotta. Minä olen Check-in-asiakas eli 29-vuotiaaksi asti palvelut nolla euroa sisältäen kaiken. Tätä etuutta vielä vuosi jäljellä.

    Kauhistuin tätä kirjettä itsekin, koska olen miettinyt pankin vaihtoa aiemminkin asiakkuuden loppumiseen (Check-in) ja tuon jälkeen hinta olisi ollut säästöjen takia sentään neljä euroa. Nyt säästöt eivät vaikuta.

    Nordea on tehnyt pankin vaihdosta vihdoin helppoa, 11. huhtikuuta kävelin S-pankkiin ja liityin asiakasomistajaksi. Hei, se on vain n. vuoden Nordean maksuja 90 euroa ja 100 euron kohdalla olet voitolla. Sitä paitsi raha on sijoitus ja sen saa takaisin erotessaan.

    Nordea pankkina on ollut pitkään huono. Ensin asiakkaat siirrettiin verkkopankkiin, sitten kun tämä oli tehty, paikkakunnan konttori on auki enää kolme päivää viikossa. Toukokuun lopussa pankki sulkeutuu kokonaan. En voi hyväksyä sitä, että jatkossa täytyisi käyttää mobiilipankkia säästäkseen laskuissa pankille.

    Ainakaan tuota 7,50 euron hintaa en aio maksaa, sen tähden, että saisin asioida verkkopankissa. Olen tehnyt niin koko Nordean asiakkuuden - miksi toimivaa pitäisi muuttaa? En myöskään tykkää tunnuslukulaitteesta/sovelluksesta. Aika joka menee puhelimen aukaisemiseen, sitten sovelluksen aukaisemiseen ja sitten koodiin, on hoidettu paljon aiemmin paperin avulla. S-pankissa tämä taulukko säilyy ja mobiilitunnistus on vapaaehtoista.

    Suljin tänään loputkin Nordean kakusta. Viime viikoilla lähti säästötilit kaksi kappaletta, käyttötili tyhjäksi. Kortin suljin viime viikolla ja nyt suljin käyttötilin, verkkopankin ja asiakkuuden. Säästötilejä eivät antaneet siirtää, vaan siitä piti soittaa onneksi ilmaiseen numeroon, siirron varmistamiseksi aiheelliseksi. Jonotin palvelua 50 MINUUTTIA, itse puhelu kesti 10 minuuttia.

    Missä muualla täytyy jonottaa palvelua puhelimessa lähes tunnin ajan? Chatissa suljin tosiaan perään tilit, kortit ym. Aina jonottanut kuvailemallasi tavalla varttejakin - välissä pankki jopa kysyi haluatko kirjautua ulos eli oletko edelleen täällä! Olisipa asiakaspalvelijakin!

    S-pankissa matka alkoi hyvin, kaikki toimii niin kuin pitää, eikä tarvitse maksaa palvelumaksuja siitä että tekee kaiken itse. Eivät nämä pankit muuta teekään kuin rahaa toisen säästöillä. Panet tuhat euroa säästöön, kohta siitä on tilillä 100 euroa ja 900 lainassa (syy miksi näet rahan oikein). Joku saa asuntolainoja sinun rahoillasi. Pankki tekee laillista bisnestä toisten rahoilla.

    En ollenkaan tykkää siitä, että 7,50 euroa täytyisi maksaa itsepalvelusta! Miten olisi 10,50 euron itse laitettu kuppi kahvia kioskilla euron sijasta? Ei ryöstöllä rajaa, kun Nordean kortti taskussa liikennevaloista ajaa.

    Toivottavasti lähtöaikeissa! Näkemiin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. S-pankki ei ole pääasiallinen pankkini, mutta käytän sitä puolisoni kanssa osaan raha-asioistamme. Täytyy kyllä sanoa että olen ollut heidän asiakaspalveluunsa hyvin tyytyväinen. Konttorille kävelet aikaa varaamatta ja pienellä odottelulla pääset sisään. Konttoreita on isompien S-kauppojen yhteydessä.

      Poista
  4. Nordea ei ole enää köyhien pankki!!!

    Älkää kävelkä Nordean konttoriin, tuotte vain hiekkaa, Kangasalan konttori suljetaan toukokuussa! Ei kassapalvelua, eikä talletuslokeroita.

    Vaihdan pankkia S-PANKKIIN! En maksa 7,50 euroa!

    Tuon näköjään hiekkaa Nordean konttoriin. Nallella ei ole rahaa ottaa minun kenkien tuomat hiekat pois niin konttori viedään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei köyhien ole joo. Kuukausimaksua saa alennettua käyttämällä mobiilivarmennusta, se onnistuu köyhemmältäkin jos on älypuhelin. Sitten lisää alennuksia saa jos on rahakkaita lainoja ja niitä köyhillä harvemmin on. Pankki joka antaa alennusta niille joilla olisi varaa maksaa, ei niille joilla ei ole varaa, siinäpä logiikkaa.

      Poista
  5. SURKEA PANKKI

    Pakotetaan mobiilisovellukseen, koska muuten hinta on jatkossa 7,50?! Neljällä eurolla saa mobiilisovelluksen, HANURISTA. Täysin toimiva mobiilipankki oli, tuli joku uusi malli, kaikki ihan sekaisin???

    En voi kirjautua salasanalla, en sormenjäljellä, ainoastaan tunnuslukusovelluksella? Millainen pankki ajaa ihmiset mobiiliin ja tunnuslukulaitteeseen, jos eivät tue tunnuslukulaitetta mobiilipankissaan??

    Typerien ihmisten takia Nordeassa olen pakotettu lähtemään S-pankkiin. Siellä saa vielä paperisen kortin tunnistautumiseen. Nordea miksi??

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itseasiassa neljällä eurolla saa verkkopankinkin. Sen hinnan saa ymmärtääkseni jos kirjautumiseen käyttää Nordean mobiilisovellusta verkkopankin varmentamiseen.

      Poista
    2. Minulle sanottiin Nordeassa, että tunnuslukujen käyttö puhelimessa ei riitä 4 euron hintaan. Täytyy kirjautua mobiilipankkiin, ei selaimella, vaan Mobiilipankki-sovelluksella. Se uusi versio oli kyllä kauhea, ei kaduta yhtään kun vaihdoin maisemia.

      Poista
    3. Nimenomaan, mobiilipankkisovellusta käytetään myös tietokoneen verkkopankin autentikointiin. Toisin sanoen kun kirjaudut tietokoneella verkkopankkiin, kaivat puhelimen ja Nordean sovelluksen esiin. Sitten tunnuslukulistan sijaan hyväksyt kirjautumisen kännykän sovelluksesta.

      Eli tuossa ideana on että tunnuslukulaitteiden sijaan käyttäjällä olisi omassa puhelimessa tuo appi, mikä on Nordealle halvempaa. Tämän alennuksen ymmärrän hyvin. Mutta siltikin hinta on 4 euroa per kuukausi pelkästä ilosta että saat sanoa olevasi Nordean asiakas.

      Poista
  6. Konttori lähtee, maksut nousee, minä lähden.

    Nordea on kasa ongelmia ja stressiä.

    0 € pankkiin tervemenoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä linja, lompakolla äänestäminen on yksi vaihtoehto miten toimia.

      Poista
  7. Itse olen nyt kuukauden ajan yrittänyt päästä eroon Nordeasta ja siellä olevista sijoituksista.

    Hieman järjestelyjä on vaatinut joka päivä, mutta tähän mennessä olen saanut lainat ja sijoitukseni jo pois sieltä. Vielä pitäisi tilit saada lopetettua, mutta kuten täällä on jo moneen kertaan mainittu, niin hankala on saada yhteyttä sinne ja selvää vastausta, miten asiat tulisi hoitaa käytännössä.

    Asiakkaana ollut pienestä taaperosta asti eli reilut 40v, mutta nyt saa riittää. Jahka jostain saa tiedot kaivattua asiakkuuden lopettamisesta ja sitten vielä joku vaivautuu asiat hoitamaan Nordean päässä, niin tämäkin savotta on tehty loppuun.

    VastaaPoista
  8. Korjaillaan nyt vähäsen kun silmiin osui.

    "Samalla Nordea "selkeytti" hinnoitteluaan, eli lopetti alennukset esimerkiksi nuorille opiskelijoille. 7,5 euroa kuukaudessa olisi omien opintojen aikana tarkoittanut automaattisesti pankin vaihtoa, olisihan tuossa ollut parin päivän ruoka."

    Kyllä ne palvelut edelleen ovat täysin maksuttomia opiskelijoille. Lähde:
    https://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/palvelumme/asiakasedut/check-in-asiakas.html

    VastaaPoista
  9. Joo, jännä juttu, kun paljon uutisoitiin, että Check-in ym. asiakkuudet lakkaa ja maksuja aletaan perimään mutta enpä ole huomannut, että tileiltä olisi mitään maksua veloitettu.

    - opiskelija

    VastaaPoista

Jätä kommenttisi ja mielipiteesi. Debaatti on tervetullutta ja otan mielelläni vastaan eriävät mielipiteet. Jos huomaat asiavirheitä tai huteja teksteissäni, otan mielelläni vastaan huomautuksia. Haluan tietää jos jokin sanomani on suoraan väärin, sillä mielestäni on parempi saada osoitus virheellisyydestään ja korjata asia kuin jäädä tyhmäksi.

Sensurointia en harrasta muuten kuin roskapostin ja mainosten kanssa. Täydet asiattomuudet saavat olla aika asiattomia ennen kuin ne joutuvat poistolistalle, mutta jankkaaminen ja puhdas haukkuminen saattaa herättää poistovasaran päiväuniltaan.

Niin ja hengitäthän syvään ennen kommentointia. Yritetään pitää keskustelu asiallisena, yritetään ymmärtää miten mielipide-eroja voi olla ja yritetään olla alentumatta nimittelyyn ja lapsellisuuteen.