Oikeasti neljä miljoonaa, mutta miljardit kuulostivat hauskemmilta. |
Kommentit
Lähetä kommentti
Jätä kommenttisi ja mielipiteesi. Debaatti on tervetullutta ja otan mielelläni vastaan eriävät mielipiteet. Jos huomaat asiavirheitä tai huteja teksteissäni, otan mielelläni vastaan huomautuksia. Haluan tietää jos jokin sanomani on suoraan väärin, sillä mielestäni on parempi saada osoitus virheellisyydestään ja korjata asia kuin jäädä tyhmäksi.
Sensurointia en harrasta muuten kuin roskapostin ja mainosten kanssa. Täydet asiattomuudet saavat olla aika asiattomia ennen kuin ne joutuvat poistolistalle, mutta jankkaaminen ja puhdas haukkuminen saattaa herättää poistovasaran päiväuniltaan.
Niin ja hengitäthän syvään ennen kommentointia. Yritetään pitää keskustelu asiallisena, yritetään ymmärtää miten mielipide-eroja voi olla ja yritetään olla alentumatta nimittelyyn ja lapsellisuuteen.
"Periaatteellinen ongelma on tämä: miten yksityinen terveydenhuolto voi olla halvempaa, jos se tekee samat asiat kuin kunnallinenkin ja sen lisäksi vielä tuottaa voittoa?"
VastaaPoistaMonestakin syystä. Ensinnäkin kysymyksen asettelu pitää tehdä oikein. Yksityisen ja kunnallisen ei tarvitse tehdä samoja asioita vaan ainoastaan päästä samoihin tavoitteisiin omalla vastuualueellaan. Siinä yksityinen voi hyvinkin onnistua olemaan halvempi tekemällä asiat eri tavalla. Valitettavasti vastuualueet ja tavoitteet luultavasti on kilpailutuksissa asetettu huonosti. Esimerkkitapauksessasi kilpailutus oli varmaan hoidettu erityisen huonosti.
Sen jälkeen kun kysymyksen asettelu on oikein pitää vielä laskea oikein. Se, että julkisen ei tarvitsisi tuottaa voittoa ei ole ihan oikein. Jos jotain tuotetaan julkisesti, niin se vaatii investointeja. Investoinnit kunnissa rahoitetaan monesti lainalla, jonka korkoon tarvitaan voittoa. Jos investointia varten ei ole tarvinut ottaa lainaa, niin tuottamattomaan (esim. terveyskeskukseen) sijoitetut rahat voisivat olla jossain tuottavassa kiinni. Palvelun tuottaja kantaa myös kaikenlaiset tuotantoon liittyvät riskit (esim. kysynnän romahtaminen), joilla myös on hinta.
Rahalla on aina hinta oli se sitten yksityistä tai julkista rahaa. Rahan hinta voi toki vaihdella ja voi olla hankala määrittääkin.
Samalla tavalla, kun yksityisellä yrityksellä on sijoittajat, jotka vaativat voittoa, niin kunnalla on veronmaksajat, jotka vaativat mahdollisimman pientä negatiivista voittoa. Minusta ainakin olisi väärin laskea, että yksityisellä rahalla on hinta/tuottovaatimus, mutta verorahoilla ei olisi.
Kilpailutuksessa tämä vastuualuiden ja tavoitteiden tarkka määrittely on pelottava kohta. Vähän kuin kilpailutus olisi pahan hengen kanssa tappelua: esität toiveesi vähänkin väärällä tavalla ja djinni tappaa sinut sillä. Epäsuorasti tavallaan myönnät tässä yksityisen puolen olevan kiero ja hyväksikäyttävän yhteiskuntaa heti kun tilaisuus tulee.
PoistaKyllä se varmaan huonoimmillaan voi kieroiluakin olla, mutta luultavasti ennemmin kuin varsinaista pahantahtoisuutta, niin kyseessä on osaamattomuutta. Kenties huonosti tehty tarjous huonosti tehtyyn tarjouspyyntöön ja sitten ihmetellään, että miten se sopimus hoidetaan sovitulla hinnalla ja vielä niin, että omistajatkin olisivat tyytyväisiä.
PoistaParasta varmaan olisi, että kilpailutuksen kriteereissä olisi myös yhtiön maine. Se kai on mahdollista nykyisenkin hankintalain mukaan, jos vain keksitään joku läpinäkyvä tapa arvioida yhtiöiden mainetta.
Ongelmahan voi tulla siitä, että kilpailutus on hoidettava sääntöjen ja lakien mukaan ja jos säännöissä ei lue, niin yhtiön aiempia perseilyjä ei voi ottaa huomioon.
Kunnan puolelta osaamattomuutta jota yritys käytti hyväkseen. Hyväksikäytön ongelma ei ole hyväksikäytetty vaan hyväksikäyttäjä.
Poista