Älä tuomitse ennakkoon, edes bussikuskia

Päivän meuhkaaminen on ollut pyöräilystä ja busseista, tarkalleen bussikuljettajasta joka hyökkäsi bussikuljettajan uhriksi jääneen pyöräilijän muistoa kunnioittaneeseen kulkueeseen. Paitsi ettei ehkä niinkään. On jälleen hyvä muistaa miksemme tuomitse ketään ennakkoon ja miksi ei kannata kuunnella vain yhden puolen kantaa asiasta.



Sunnuntaina tosiaan alkoi levitä juttua siitä miten bussikuski oli kiilannut pyöräilijöiden mielenilmaisuun. Ihmiset olivat raivona kun bussikuskin kerrottiin heittäneen pyörän toisen bussin alle ja työntäneen pyöriä eteenpäin yrittäessään jyrätä ajajat. Tästä tuli tietysti melkoinen some-raivo. Sitten kuljettajan oma kanta tuli ulos ja sen kertomus oli varsin erilainen. Nyt pyöräilijät olivat aloittaneet tilanteen häiritsemällä ja hakkaamalla ja olipa mukana vähän vaarallista liikenteessä oloakin.

Lopputulos on tietysti se että ihmiset punnitsevat faktat tasapuolisesti ja yrittävät saada objektiivisesti selvää mitä tapahtui? Ei tietenkään!

Yksi puoli on vakuuttunut että tässä taas ylimieliset pyöräilijät tekevät muiden liikenteestä hankalampaa ja tahallaan hyökkäsivät bussikuskin kimppuun, tai ainakin agitoivat bussikuskia tavoitteenaan ylilyönti joka sitten tapahtui. Toiset ovat sitä mieltä että tässä taas nähdään miten autoilijat eivät välitä ja bussikuskit ovat vaarallisia. Kolmannet ovat lähteneet valittamaan liikennekulttuuristamme ja muistuttaneet miten heidän esimerkkimaassaan kaikki on paremmin.

Yhtä näissä kaikissa on narratiivi. Jokainen on poiminut uskomaansa narratiivia lähimpänä olevan tarinan ja lähtenyt kertomaan sitä. Sillä mitä todella tapahtui ei ole väliä, kunhan omaa narratiivia ja maailmankuvaa saadaan pönkitettyä ja ehkä omaa agendaa saadaan vähän ajettua eteenpäin.

Se että joku bussikuski tai muutama pyöräilijä pitää uhrata alttarilla ei ole merkityksellistä.

Tässä tilanteessa kenelläkään joka ei ollut paikalla alusta asti ei pitäisi olla mielipidettä siitä mitä tapahtui, sillä moinen mielipide ei perustu oikeastaan kun mutu-tuntumaan. Mutu on harmittavan altis mukautumaan omien ennakkokäsityksien mukaiseksi. Jos siis olet aivan varma siitä mitä tapahtui ja kuka on syyllinen, mieti uudestaan. Tällaisessa tilanteessa ainoa oikea vaihtoehto on myöntää etten tiedä tarpeeksi määrittääkseni kuka on syyllinen ja mitä seuraavaksi, muuta kun tutkia asiaa ja odottaa lisätietoja.


Älä tuomitse ennakkoon, älä edes Pohjolan liikenteen bussikuskia.
Posted by Tämä Päivä on 17. elokuuta 2015

Kommentit

  1. Samoin tarinan aloittanut mies, joka aiheutti pyöräilijän kuoleman, on netissä tuomittu tappajaksi etukäteen lähes yksimielisesti.

    Vaikka silminnäkijöiden mukaan autoilija osui pyörään tahallaan, niin itse pidän todennäköisenä, että pyöräilijään osuminen oli vahinko. Jomman kumman iltalehden jutussa ainakin kerrottiin, että pyörään osui auton oikea takakulma. Sinne ei kuskin paikalta oikein näe, joten sillä osalla autoa ei ole helppo tahallaan kiilata. Myös kuskin kertomus, että hän ei huomannut koko osumaa on ihan mahdollinen. Veikkaisin, että kuski yritti kiilata eteen, niin kuin oli tehnyt juuri hetkeä ennen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Osoittaa hyvin miten nettiraivosta iso osa lähtee itsestä, eikä siitä mitä oikeasti tapahtui. Hankala tietty sanoa. Tässäkin on aika monta näkemystä kilpailemassa ja ihmisillä on paha tapa uskoa noista itselleen sopivinta.

      Poista

Lähetä kommentti

Jätä kommenttisi ja mielipiteesi. Debaatti on tervetullutta ja otan mielelläni vastaan eriävät mielipiteet. Jos huomaat asiavirheitä tai huteja teksteissäni, otan mielelläni vastaan huomautuksia. Haluan tietää jos jokin sanomani on suoraan väärin, sillä mielestäni on parempi saada osoitus virheellisyydestään ja korjata asia kuin jäädä tyhmäksi.

Sensurointia en harrasta muuten kuin roskapostin ja mainosten kanssa. Täydet asiattomuudet saavat olla aika asiattomia ennen kuin ne joutuvat poistolistalle, mutta jankkaaminen ja puhdas haukkuminen saattaa herättää poistovasaran päiväuniltaan.

Niin ja hengitäthän syvään ennen kommentointia. Yritetään pitää keskustelu asiallisena, yritetään ymmärtää miten mielipide-eroja voi olla ja yritetään olla alentumatta nimittelyyn ja lapsellisuuteen.