Nalle Wahlroos haluaa tehdä tyhmistä tyhmempiä

Koululaitoksemme yksi suurimpia voimia on se miten lahjakkaat ja tavallisemmat oppilaat opiskelevat yhdessä. Tämä ei tiettävästi mitenkään rajoita parhaiden oppilaiden oppimista, vaikka jotkut ovat näin väittäneetkin, mutta sillä on merkittävä vaikutus muihin oppilaisiin. Suomessa nimittäin ei ketään leimata idiootiksi suoraan ala-asteella ja tuomita heikompaan opetukseen sen takia.

Mutta nyt kaikkien riistokapitalistien sankari Nalle "Köyhät kyykkyyn" Wahlroos on päättänyt muuttaa asiat tolalleen. Nalle Wahlroos tahtoo jakaa lapset tyhmiin ja fiksuihin koska muu olisi sosialismia.

Ennen kun menemme Nallen puheisiin, haluan kertoa jotain henkilökohtaista. Oma ala-asteeni tuli vietin koulussa jossa meille ei jaettu arvosanoja ollenkaan. Ennen seitsemättä luokkaa eri koulussa, en ollut koskaan saanut oppiaineesta arvosanaa.

En ollut koskaan saanut arvosanaa, mutta olin antanut sellaisia itselleni.

Kolmannella luokalla saimme itse arvioida omat arvosanamme. Arvioin lähes kaiken seiskoiksi. En ollut huono varsinaisesti missään, mutta olin ala-asteeni suht rankasti kiusattu ja se sai käsitykseni omasta itsestäni vajoamaan. En pitänyt itseäni hyvänä missään.

Kun lopulta sain ensimmäisiä arvosanoja, muuttui tämä käsitys ja aloin huomaamaan osaavani asiat itseasiassa hieman keskivertoa paremmin. Hitaasti käsitykseni omasta itsestäni alkoi muuttua ja nykyisin egoni on jo liiankin iso.

Palataampa sitten Nalleen. Nuori herra Wahlroos oli Hufvudstadsbladetin haastattelussa nimittäin kertonut ajatuksiaan koululaitoksen parantamisesta. Taattuun Nalle-tyyliin, hänen aivoitustensa toteuttaminen olisi jälleen yksi tapa eriarvoistaa yhteiskuntaa rankalla kädellä. Tällä kertaa hän esitti koululaitoksen muuttamista enemmän lahjakkaita oppilaita tukevaksi, että parhaat opettajat opettaisivat parhaita oppilaita ja saisivat näin heistä irti koko heidän potentiaalinsa. Tätä hän perustelee "sosialismin epäonnistumisella maailmassa". Mitä Nalle ei tässä sano, on mitä muille sitten käy. Huonoimmat oppilaat saavat huonoimmat opettajat, mutta mitäpä väliä sillä on.

Paljonkin. Kun oppilaat jaotellaan hyviin tai huonoihin, sisäistävät he tämän jaottelun piti se paikkansa tai ei. Itse sisäistin ajatuksen omasta huonoudesta jatkuvan häiriköinnin ja kiusaamisen takia, mutta sama ilmiö seuraa jos oppilaita aletaan jakamaan rillipäiden ja aivokääpiöiden ryhmiin. Kun oppilas saa kuulla olevansa vähemmän lahjakkaiden ryhmässä, hän ajattelee itseään vähemmän lahjakkaana, vaikka todellisuudessa olisi kyvykäs ja osaava, mutta hermostuu liikaa kokeissa ettei se näy.

Paljon siitä miten miellämme omaa osaamistamme ja miten hyvin opimme asioita liittyy juuri tähän omaan käsitykseemme itsestämme. Signaalit muiden paremmuudesta tai huonommuudesta sisäistetään osaksi omaa minäämme. Nallen idea pistää tollot vilttiketjuun on omiaan vahvistamaan tätä.

Lisäksi ei tarvitse varmaan sanoa miten huono ajatus on heikentää heikommassa asemassa olevien oppilaiden opetusta. Juuri he ovat niitä oppilaita jotka tarvitsevat sen parhaan opettajan, lahjakkaimmat pärjäävät vähemmällä avulla.

Mainittakoon vielä yksi asia: samassa haastattelussa Nalle väittää "samankaltaisuuden sosialismista" innostuneiden tekevän opintomatkan Kuubaan tai Venezuelaan. Koululaitosta ajatellen nämä ovat varsin mielenkiintoisia valintoja. Esimerkiksi Kuubassa lukutaito on noussut moninkertaiseksi ja nopeammin kun naapurimaissaan kommunismihallinnon alla. Myös Venezuelan koululaitos on parantunut merkittävästi.

Nallelle siis terveisiä, tarkista faktasi ja edes kerran ajattele mitä todella tapahtuisi jos sinut alettaisiin ottaa vakavasti.

 

Kommentit