Olen pitänyt Tämä Päivä-blogia toiminnassa nyt vuodesta 2011. Blogin elinkaari on ollut käytännössä pelkkää nousua, mutta kuluva vuosi on ollut lukukerroiltaan heikompi kun aiemmat. Syynä on se miten Internetin lukukulttuuri on muuttunut, ja sen voi summata näin:
Tänä Päivänä (heh) lukukertoja saa nimittäin käytännössä vain sosiaalisen median kautta ja se on pienille blogeille hankala tilanne.
Tämä ei ole valitus, enemmänkin pohdintaa siitä miten maailma muuttuu ja miten siinä on muututtava mukana. Ja on tämä vähän tilitystäkin.
Mitä pitäisi tehdä?
Jos lukijoita tahtoo, pitäisi lukijoita hätyytellä apuun. Kuin YouTube-tähti, jokaisen artikkelin lopussa pitäisi ehkä muistuttaa jakamaan videoita eteenpäin - tai tukemaan Patreonissa mikä onkin nykyään niin muodikasta. Se on ajan henki vaan.
En kuitenkaan haluaisi joka kirjoituksen kohdalla olla huutamassa tätä huomiota. Olen aina pitänyt enemmän ajatuksesta "jakakaa jos tykkäätte" mutta pitänyt sitä samalla eräänlaisena hiljaisena ehdotuksena. En ole pyytänyt jakoja tai tykkäyksiä, koska se on mielestäni mautonta. Kerjäämisen kulttuuri Patreonien ja Gofundme-tilien kanssa on vastenmielistä ja yritän välttää sitä viimeiseen asti. Blogi on minulle harrastus, ei tulojen lähde.
Huomiotaloudesta onkin tullut karkea huutamismatsi. Se joka huutaa kovimmin "katsokaa #minua" kerää katsojat, se joka huutaa kaikkein kovimmin "maksakaa #minulle" kerää rahat.
Ja kyllä, se oikeasti toimii. Kun ihmisiä
muistutetaan jatkuvasti kanavan tukemisesta, tykkäämisestä, jakamisesta jne, he tykkäävät ja jakavat enemmän.
Ennen oli suo, kuokka ja Jussi
Blogien lukijat tapasivat tulla ihmisistä jotka seurasivat blogeja. Ihmiset aikanaan avasivat blogien seuraamiseen tarkoitettuja sivuja ja saivat niistä tarjottimella päivän blogitekstit ihmeteltäväksi. Nyt tämä lukumalli on heikentymässä, ihmiset pääasiallisesti saavat uutistarjontansa sosiaalisesta mediasta ja sama näyttäisi käyvän myös blogitarjonnalle.
Suurille blogeille tämä on kelpo kehitys, sillä niillä tapa olla tuhansia seuraajia
Facebookissa, Instagramissa ja
Twitterissä. Nämä seuraajat ovat innokkaita jakamaan näiden suosittujen blogien julkaisuja ja tekstejä, ylläpitäen blogien lukijamääriä.
Pienemmillä blogeilla tilanne on vähän haastavampi. Somen kautta jakojen saaminen olisi kriittistä blogin lukijamäärille, mutta ilman tuhansissa liikkuvaa seuraajamäärää, laadukkaankin blogin (tästä blogien Seiskasta puhumattakaan) on hankala saada näkyvyyttä kirjoituksille.
Näin menee Tämä Päivällä
Tämä Päivä-blogin lukijamäärät ovat koko blogin olemassaolon ajan olleet kasvussa. Päivittäisiä lukijoita on tullut pääasiallisesti Googlen hakutulosten, muutaman blogitussivuston ja tietysti
Facebookin kautta ja bloggerissa tätä blogia seuraavista.
Viimeiset pari vuotta olen katsellut miten vaikka katsojamäärät ovat kasvaneet, ovat blogin luonnolliset katsojalähteet kuivuneet. Blogin seuraajamäärän kasvu esimerkiksi ei vaikuta suuresti lukukertoihin enää, samaten tuoreet tekstit eivät saa vastaavalla tavalla "itsestään" lukijoita kun ennen.
Tämä Päivä-blogin lukijamäärät ovat nousseet tasaisesti tiettyjen erittäin luettujen kirjoitusten avulla, mutta samaan aikaan uuden liikenteen saaminen blogiin on muuttunut hankalammaksi. Tällä yhdistelmällä uusien huippusuosittujen artikkelien luominen on muuttunut entistä vaikeammaksi, joten kun aiempien suosittujen artikkelien relevanssi vähenee, uusia ei saa niiden tilalle tehtyä läheskään yhtä tehokkaasti. Tämä Päivä nauttii yhä kohtuullisia lukijamääriä, mutta lukukerrat ovat selkeästi pienempiä kun viime vuonna.
Kaiken huipuksi some on hyvin nihkeä alusta näkyvyyden saamiseen. Huomaan statistiikassa selvästi, miten esimerkiksi tuhat näyttöä
Facebookissa kääntyy helposti pariksi sadaksi tai paljon vähemmäksikin määräksi lukukertoja. Esimerkiksi viimeisin kirjoitukseni tätä ennen jaettiin
Facebookissa kohtuullisen hyvin. Sen 1500 henkilön tavoittaminen kääntyi noin sadaksi lukijaksi
Facebookista. Onneksi teksti sai lukijoita silti muualta, pelkän naamakirjan luvuilla ei paljoa juhlita.
Tilaa, jaa ja lahjoita
Kuten sanoin, en halua ruinata. Ruinaan kuitenkin, mutta lupaan tehdä sen vain tämän kerran. Jos blogini sisältö on kiintoisaa, mielekästä tai muuten vain ajatuksia herättävää hirveydessään, jaa eteenpäin. Tai tykkää julkaisuista blogin
Facebook- tai
Twitter- tai
Minds-kanavilla (
tai uutuutena testissä olevalta Gab-sivulta).
Sillä on merkitystä, oikeasti. Jokainen tykkäys, jako, kommentti tai klikkaus, erityisesti sosiaalisessa mediassa, on merkki somea pyörittävälle algoritmille että tämä sisältö on kiinnostavaa. Ja jos niitä merkkejä ei tule, sisältö ei leviä. Kun muu näkyvyys on laskussa, tämä näkyvyyden muoto on nyt elinehto blogeille, kuten Tämä Päivä.
Luonnollisesti näkyvyys muuallakin on tärkeää. Foorumeilta ja Redditistä saa paljon paremmin lukukertoja kun sosiaalisesta mediasta oman kokemukseni mukaan, joten suosikkiblogien kirjoituksia kannattaa linkittää myös niissä. Ei kannata alkaa spämmätä, mutta linkin läimäisy silloin tällöin on hyvästä.
Pallo on teillä lukijani. Jakakaa tai alan tuntea kiusausta pystyttää oman patreon-tilin. Sen jälkeen joudun joka päivä keksimään jostain jotain mistä olen mieleni pahoittanut saadakseni niitä suloisia patreon-shekeleitä.
"Kun ihmisiä muistutetaan jatkuvasti kanavan tukemisesta, tykkäämisestä, jakamisesta jne, he tykkäävät ja jakavat enemmän."
VastaaPoistaMitäs kettua. Onko tosiaan näin? Itseäni moinen käytös lähinnä häiritsee ja saa tekemään juurikin päinvastoin. Tämäkin blogimeininki on kirjanmerkeissä ja siten tulee välillä katseltua onko mitään uutta tekstiä. (Tykkään katsoa manuaalisesti kaikki jutut ilman minkäänlaisia huomautuksia, olen varmaan omituinen)
Se toimii ja hyvin toimiikin. Muistutusefekti on tietysti osa vaikutusta, osa unohtaisi tehdä näitä toimintoja jos niistä ei muistutettaisi. Sitten muitakin selittäviä ilmiöitä löytyy. Pääasiallisesti ihmiset enimmäkseen tekevät mitä heille mieleen tulee ja kertomalla mitä kannattaisi tehdä saa aikaan tilastollisesti merkittävän vaikutuksen. Henkisesti on helppoa tehdä niin kun sanotaan ja moni tekee.
PoistaKuulun myös porukkaan jota ne kehotukset risovat, mutta ymmärrän myös samalla mistä ne tulevat ja miksi niin tehdään. Monelle tämä on elinehto ja lisälukukerrat, tilaajat ja tykkäykset kriittisiä.
Mukavaa että Tämä Päivä kiinnostaa tarpeeksi päätyäkseen kirjanmerkiksi. Jos halajat helpottaa asiaa, tsekkaa blogin rss-syötä ja korvamerkkaa se.