Mitä hittoa tapahtui? Katsotaan lyhyesti taksiuudistusta ja sen epäonnistumisia.
Suomessa taksiliiketoiminta on ollut tarkkaan säännösteltyä säännösteltyä pitkään. Kun 2015 puhetta säännöstelyn purusta oli kirjoitin tekstin Taksimonopolista taksikusetukseen ja nyt kun olemme hetken katselleen taksiuudistuksen tuloksia, näen etteivät pelkoni olleet aiheettomia.
Taksiuudistuksen piti tehdä takseista halvempia ja parantaa saatavuutta, mutta sen sijaan kävi näin.
1. Harmaa talous lisääntyy
Uuden taksilain myötä uusia taksiyrittäjiä on tullut tuhansia ja jopa neljäs näistä ei ole rekisteröitynyt verottajalle. Uskaltaisin väittää että tämän lisäksi pimeästi maksaminen on entistä helpompaa, samaten kokonaan pimeää taksia on helpompi ajaa, sekavien taksiyritysten seassa pimeä taksi kun ei erotu yhtä hyvin.2. Takseihin ei luoteta
Uskallatako laittaa lapsesi yksin taksiin? En välttämättä itse enää uskaltaisi, ainakaan selvittelemättä tarkasti minkä yhtiön kanssa toimitaan. Muutenkin kun tilanne on menossa villiin suuntaan joukon outoja ja lakeja osittain noudattamattomia takseja, on siitä seurannut luottamuksen mureneminen. Eräskin taksipomo oli huolissaan koko järjestelmän luottamuksen romahtamisesta. Ja jos taksipomon mielipide ei ole uskottava, olisi aiheesta myös kysely joka ilmaisi varsin selvästi miten luottamus on kärsinyt.3. Saatavuus heikkenee ja sairaat jäävät ilman
Yksi taksiuudistuksen tavoitteita oli parantaa palvelua. Nyt näyttäisi että ainakin saatavuus on heikentynyt ja pahasti, erityisesti syrjäseuduilla. Helsingin ydinkeskustassa paljon asioivia ei haittaa, mutta haja-asutusalueet ovat pulassa. Metsään ovat myös menneet sairaiden ns. kelakuljetukset ja ainakin yhdessä tapauksessa jopa henkeä uhkaavalla tavalla.4. Huijaustaksit ja taksihuijaukset kasvavat
Melkein jokaisessa maassa kärsitään taksihuijauksista, ainakin jos käytössä on vapaa taksijärjestelmä. Suomessa tähän huoleen ei valmistauduttu millään tavalla, enemmänkin lähinnä toivottu ettei tapahtuisi. Myös Suomessa on jo alettu näkeä huijauksia, esimerkiksi pikkujoulukauden aikaan. Muutenkin taksien hintojen kanssa on oltava todella tarkkana, mutta jos mitään mittareitakaan ei ole, on varsinainen hinta aika vaikea varmistettava.5. Väkivaltaa ja uhkailua
Taksiyritysten kilpailu ei ole mukavinta sorttia. Tiedämme jo maailmalta miten Uber on käyttänyt kyseenalaisia keinoja kilpailijoitaan vastaan, mutta niin pitkälle ei tarvitse katsoa. Tänä kesänä (2019) yksi taksiyritys pisti nuoria suosittamaan omia taksejaan ja kilpailijat rupesivat rähinöimään. Suomen taksiuudistus on siis tuonut myös väkivallan uhkan taksialalle aivan uudella tavalla.Lopputulos: Taksien käyttö vähentynyt
Kaikella tällä on selkeät seuraukset takseille liiketoimintana ja se ei ole hyvään suuntaan. Kilpailu, valinnanvara ja jännä apit eivät nimittäin ole tehneet takseista houkuttelevampia vaan päin vastoin, taksien käyttö on vähentynyt. Enkä yhtään ihmettele, miksi käyttäisin taksia jos en voi luottaa sen hinnoitteluun, veronmaksuun, saatavuuteen tai siihen ettei taksi ylipäätään ole huijaus.Tässäpä onkin uuden taksilain ydin: taksikuljettajat ja kansalaiset eivät sitä halunneet ja valtaosa pitää uudistusta pääasin huonona ja haluaa sen peruutettavan.
Täällä Kouvolassa asiaa en ole hirveästi seurannut mutta tietääkseni taksipalvelut ovat edelleen käytettyjä verrattuna Uber kuljetuksiin. Ystäväni tilaavat taksin useasti kauppareissuja varten koska heidän liikkuminen on hankalaa erilaisten vaivojen johdosta. He ovat ainakin kokeneet palvelun ja ammattitaidon hyväksi. Täytyisi kysyä onko heillä ollut vaikeuksia saada kuljetuksia sairaalaan tai terveydenhoitoon. Ymmärtääkseni Helsingissä tässä on ollut ongelmia.
VastaaPoistaUber ei ole Suomessa oikein päässyt valtaan. Ei tarjoa merkittävää etua paikallisiin takseihin verrattuna, mutta on todella epämääräinen.
Poista