Lentäminen on tylsää puuhaa, varsinkin jos et lennä luksus-luokassa, jossa joka istuimeen kuuluu oma viihdejärjestelmä. Onneksi tietysti sinulla on älypuhelin johon voit ladata loputtomasti offline-viihdettä. Tämä hupi riittää vain sen aikaa kun akkua kestää.
Varavirtalähteitä, eli kannettavia akkuja ja latureita voi kuljettaa mukana, mutta valitettavasti säännökset eivät salli mitä tahansa akkua koneeseen. Lisähaasteena kun ostat varavirtalähteen, sen paketissa kerrotaan laitteen kapasiteetti mAh (milliamppeereina) eikä lentoyhtiöiden pyytämänä Wh (wattitunteina).
Tässä miten voit helposti selvittää onko akkusi laillinen vai ei ja miten se pitää kuljettaa lentokoneessa.
100 Wh:n alittava akku täytyy kuljettaa käsimatkatavaroissa, ei ruumassa. Laitteiden sisällä olevat akut, kuten kameran tai kannettavan tietokoneen akku voidaan jättää myös ruumaan, kunhan laite on hyvin suojattu ja pois päältä. Vara-akkuja ei kuitenkaan koskaan voi kuljettaa muuten kun käsimatkatavarana.
Erikoisluvalla voit kuljettaa mukanasi maksimissaan kahta 100-160 Wh akkua käsimatkatavarana.
Nyt tiedämme rajat ja miten akut pitää kuljettaa, mutta onko akkusi kuitenkaan sallittu? Akkupaketissasi ei kuitenkaan lue tätä Wh-lukua lähes koskaan, joten tässä kolme tapaa millä voit selvittää onko akkusi kelpaava lentokoneeseen.
Eli tämä kyseinen akku olisi täysin käsimatkatavaroihin sopiva, se alittaa vaaditun 100 Wh rajan selvästi.
Sitten tämä täytyy kertoa jännitteellä, mikä kännykkälatureiden tapauksessa on yleensä 3,7-5 V. Selvitä tämä laitteesi paketista, ohjeista tai netistä.
Esimerkiksi ylläolevassa kuvassa Wh laskettaisiin näin:
10 000 mAh/ 1000 * 3,7 V= 37 Wh.
Varavirtalähteitä, eli kannettavia akkuja ja latureita voi kuljettaa mukana, mutta valitettavasti säännökset eivät salli mitä tahansa akkua koneeseen. Lisähaasteena kun ostat varavirtalähteen, sen paketissa kerrotaan laitteen kapasiteetti mAh (milliamppeereina) eikä lentoyhtiöiden pyytämänä Wh (wattitunteina).
Tässä miten voit helposti selvittää onko akkusi laillinen vai ei ja miten se pitää kuljettaa lentokoneessa.
Mitä saa olla ja missä ne kuljettaa
Lentoyhtiöt ilmoittavat vara-akkujen rajoitteet siis Wh:na, eli wattitunteina. Tyypillisin raja on 100 Wh, mitä suurempia akkuja et saa kuljettaa.100 Wh:n alittava akku täytyy kuljettaa käsimatkatavaroissa, ei ruumassa. Laitteiden sisällä olevat akut, kuten kameran tai kannettavan tietokoneen akku voidaan jättää myös ruumaan, kunhan laite on hyvin suojattu ja pois päältä. Vara-akkuja ei kuitenkaan koskaan voi kuljettaa muuten kun käsimatkatavarana.
Erikoisluvalla voit kuljettaa mukanasi maksimissaan kahta 100-160 Wh akkua käsimatkatavarana.
Nyt tiedämme rajat ja miten akut pitää kuljettaa, mutta onko akkusi kuitenkaan sallittu? Akkupaketissasi ei kuitenkaan lue tätä Wh-lukua lähes koskaan, joten tässä kolme tapaa millä voit selvittää onko akkusi kelpaava lentokoneeseen.
Laiska tapa: nyrkkisääntö
Yleisesti kaikki alle 20 000 mAh-varavirtalähteet ovat lentokoneeseen sallittuja. Jos lukemasi alittaa tämän, se melkein takaa että laitteesi voidaan viedä koneeseen käsimatkatavaroissa. Jos lukema on merkittävästi pienempi, esimerkiksi vaikkapa 3000 mAh tai 6700 mAh, akkusi kaikella todennäköisyydellä on täysin lentokoneturvallinen.Helpoin tapa: lue ohjeet
Jos luet laitteen speksit käyttöohjeesta tai laitetta myyvältä sivulta, niistä löytyy monesti etsimäsi tieto. Esimerkiksi tässäkuvankaappaus yhdestä Verkkokauppa.comin myymästä akusta. Speksejä lukemalla löydänEli tämä kyseinen akku olisi täysin käsimatkatavaroihin sopiva, se alittaa vaaditun 100 Wh rajan selvästi.
Toinen tapa: Laske itse
Jos ohjeissa ei Wh-lukemaa löydy, laskin käteen. Tarvitset tietää laitteesta sen amppeerituntimäärän (mAh) ja jännitteen (V). Huomaa että raportoitu lukema akussasi on MILLIamppeereina, eli jos akkusi on 6700 mAh, saat sen amppeerituntimäärän laskettua jakamalla tämän tuhannella, eli 6700 mAh olisi 6,7.Sitten tämä täytyy kertoa jännitteellä, mikä kännykkälatureiden tapauksessa on yleensä 3,7-5 V. Selvitä tämä laitteesi paketista, ohjeista tai netistä.
Esimerkiksi ylläolevassa kuvassa Wh laskettaisiin näin:
10 000 mAh/ 1000 * 3,7 V= 37 Wh.
Tähän aikaan vuodesta moni lentää lomia viettämään, mutta miten käy varavirtalähteelle? Tässä helpot ohjeet millä voit selvittää onko vara-akkusi lentokonekelpoinen.https://t.co/gxGzN0LMuT pic.twitter.com/XmM8tM5il9
— Tämä Päivä (@tamapaivablogi) December 22, 2019
Kommentit
Lähetä kommentti
Jätä kommenttisi ja mielipiteesi. Debaatti on tervetullutta ja otan mielelläni vastaan eriävät mielipiteet. Jos huomaat asiavirheitä tai huteja teksteissäni, otan mielelläni vastaan huomautuksia. Haluan tietää jos jokin sanomani on suoraan väärin, sillä mielestäni on parempi saada osoitus virheellisyydestään ja korjata asia kuin jäädä tyhmäksi.
Sensurointia en harrasta muuten kuin roskapostin ja mainosten kanssa. Täydet asiattomuudet saavat olla aika asiattomia ennen kuin ne joutuvat poistolistalle, mutta jankkaaminen ja puhdas haukkuminen saattaa herättää poistovasaran päiväuniltaan.
Niin ja hengitäthän syvään ennen kommentointia. Yritetään pitää keskustelu asiallisena, yritetään ymmärtää miten mielipide-eroja voi olla ja yritetään olla alentumatta nimittelyyn ja lapsellisuuteen.