Mutta ei enää.
Yhdysvaltojen Oklaholmassa, tässä tieteen Mekkassa nimittäin tapahtuu: siellä säädettiin äskettäin laki jonka ansiosta tämä ei enää ole ongelma. Esitys HB1674 äänestettiin voimaan 19.2.2013 voimaan ja sisältö onkin herkkua. Korostettuna on se oleellinen kohta.
"The measure requires the State Board of Education, district boards of education and administrators to endeavor to create an environment that encourages students to explore scientific questions and respond appropriately to differences of opinion about controversial issues. Educational authorities will endeavor to assist teachers to find more effective ways to present the science curriculum where it addresses scientific controversies and teachers will be permitted to help students analyze the scientific strengths and weaknesses of existing scientific theories. No student will be penalized because the student subscribes to a particular position on scientific theories. "

Oklaholmassa laki velvoittaa opettajia antamaan oppilaille täydet pisteet kokeessa uskonnollisista vastauksista tiedekysymyksiin. Tämä käytännössä tarkoittaa että Oklaholman koulujen antamat arvosanat tiedeaiheista muuttuvat täysin merkityksettömiksi haettaessa jatkokoulutusta, sillä miten voimme erottaa kenen A-arvosana on siitä että hän ymmärtää oikeasti tiedettä ja kenen pitkistä "Jeesus teki sen"-vastauksista.
Lain takana Gus Blackwell-niminen
"I proposed this bill because there are teachers and students who may be afraid of going against what they see in their textbooks. A student has the freedom to write a paper that points out that highly complex life may not be explained by chance mutations."Kyllä, ne oppikirjathan aina ovat mahdottoman väärässä. Blackwellin linja on omalla tavallaan ymmärrettävä, sillä nuoren maan luomisoppia ei ole saatu puskettua oppikirjoihin, melkoisista yrityksistä huolimatta. Hänen tarkka tavoitteensakin on juuri tämä: evoluution kieltäminen ja nimenomainen luomisopin tuominen osaksi koulujen opetusmateriaalia. Luomisoppia ei saatu koulujen tiedeopetukseen sen ilmiselvän uskonnollisen luonteen takia, joten hienovaraisempia keinoja kuten tämä kehitellään ja oma uskonto puetaan valinnanvapauden viittaan.
Toisaalta, tässä on potentiaalia melkoiseen hupiin. Nämä uskontoa tuputtavat lakiesitykset kun eivät ole oikein loppuun ajateltuja. Muistamme äskettäin miten Louisianassa tapahtui. Siellä luotiin voucher-järjestelmä että vanhemmat voisivat lähettää lapsensa uskonnollisiin kouluihin veronmaksajien rahoilla. "Ikävä" kyllä proverbiaalinen kakka lensi tuulettimeen kun selvisi että myös muslimit pystyivät käyttämään tätä hyväkseen - ja käyttivätkin.
Ja niin tämänkin lain kohdalla voi hyvin käydä. Miksei skientologi voisi psykologian kokeissa syyttä thetaneita? Miksei muslimi voisi historian kokeissa kieltää holokaustin tapahtuneen? Miksei katolinen voisi väittää ehkäisyvälineiden levittävän aidsia? Ei kun hetkinen, kaikki näistä menevät tämän lain sateenvarjon alle. Ja ketään ei näistä mielipiteistä saa rangaista reputtamalla koetta tai muuta sellaista.
Sehän rikkoisi uskonnonvapautta ja akateemista vapautta.
Eikös tuon lain voi helposti kiertää muuttamalla hieman koekysymyksiä.
VastaaPoistaEi kysytäkään "kuvaile ihmislajin kehitys" vaan "kuvaile ihmislajin kehitys evoluutioteorian mukaan".
Voidaanhan kokeessa tasapuolisuuden nimissä kysyä sama myös tietyn kristinuskon tulkinnan mukaan. Ei varmasti ole uskonnottomallekaan vaikea opetella sinänsä turhaa tietoa, että "jumala teki sen".
Onneksi tuo hulluus ei ole yhdysvalloissa mennyt läpi kuin muutamassa osavaltiossa.
Ehkäpä, mutta samalla tavalla kun kysymyksen voi muotoilla tiettyyn muotoon, voi vastauksenkin muodon laittaa sellaiseksi missä päästään takaisin "Goddidit"-tyyliin. Sitten tarvitaan lopulta oikeudenistunto päättämään missä rajat ovat.
Poista