Dropboxin yksi monelle sen käyttäjällekin tuntemattomaksi jäänyt ominaisuus on Dropboxin automaattisesti säilyttämä versiohistoria. Dropboxiin tallennetun dokumentin kanssa voidaan tarvittaessa tarkastella dokumentin aiempia versioita tai jopa palauttaa tiedosto aiempaan tilaansa.
Tarkastelu tapahtuu seuraavasti:
Napsauta haluamaasi Dropboxissa olevaa tiedostoa hiiren kakkospainikkeella ja valitse Dropbox/View Previous Versions.
Versiohistoria avautuu automaattisesti oletusverkkoselaimen kautta.
Minkä tahansa aiemman version voi avata napsauttamalla kyseisen version kohdalta Preview-sarakkeen suurennuslasia. Aiemman version voi myös palauttaa uuden tilalle: valitaan haluttu versio oikealta löytyvien valintapainikkeiden avulla ja sitten komennetaan Restore. Tiedoston koosta riippuen voi viedä hetken ennen kuin Dropbox palauttaa kyseisen version myös tietokoneelle.
Myös poistetut tiedostot voidaan Dropboxin avulla palauttaa - ja tietysti myös pysyvästi poistaa estääksemme niiden palauttaminen. Nämä tehdään dropbox.com-osoitteen kautta seuraavasti:
1. Avataan dropbox.com ja kirjaudutaan sisään.
2. Valitaan kansio jossa poistettu tiedosto oli ja valitaan ylälaidasta Show deleted files. Tämä paljastaa poistetut tiedostot - ne näkyvät harmaina.
3. Poistetusta tiedostosta valitaan alasvetovalikko ja sieltä valitaan joko Undelete palauttaaksemme tiedosto tai Permanently delete hävittääksemme tiedosto pysyvästi.
Vanhat versiot ja poistetut tiedostot säilyvät Dropboxissa kolmekymmentä päivää. Dropboxin maksullisilla versioilla myös "ääretön" säilytys on mahdollista.
Dropbox-ohjeet:
1. Esittely
2. Tiedostolinkin lähettäminen toiselle käyttäjälle
3. Kansioiden jakaminen Dropbox-käyttäjien välillä
4. Tiedostojen Versiohistoria ja Poistetun tiedoston palauttaminen
Jos innostuitte, dropboxin voi asentaa osoitteesta dropbox.com - mutta jos haluatte palkita tämän tekstin palkkaa saamattoman kirjoittajan, käyttäkää mieluumin tätä linkkiä:
https://www.dropbox.com/referrals/AAA3eRMlztIXcpUbFMZQJzec8SltTu_-1rw?src=global9
Linkki toimii ihan yhtä hyvin kuin varsinainen osoite, mutta jos joku teistä ottaa Dropboxin sen kautta käyttöön saan pari sataa lisämegatavua omaan Dropbox-tiliini! Pahoittelen härskiä markkinointia. (Enkä pahoittele.)
Minulla ei toiminut tuo kansioiden käyttö monelta koneelta. Töissä laitoin kahteen eri koneeseen db:n ja kotiin myös kahdelle koneelle. Tässä männä viikkolla kun kirjauduin kotikoneelle, db ilmoitti päivittäneesa 197 tiedostoa ja kun menin katsomaan, oli melkein kaikki hävinneet db:stä !(vaikka en ollut poistanut mitään työkoneelta) järkyttävää - mutta onneksi ohjeitesi avulla sain palautettua opiskelutiedostoni, huh huh. Poistin muilta koneilta db:n ohjelman, mutta jätin kansiot. Nyt yritän tehdä muutoksia vain tääll kotona, sillä en halua enää riskeerata tiedostojen häviämistä!
VastaaPoistaVeikkaisin äkkiä että yhdellä koneella on syystä tai toisesta annettu poistokomento tai sitten jotain odottamatonta on vaan tapahtunut. Dropboxin kanssa noista ei tarvitse kuitenkaan paljoa huolehtia, kun tiedostot voi palauttaa. Itselläni DB on käytössä kuudella tietokoneella (Mäkki, Windows 7, Windows 8 x2 ja Android x 2) ja toistaiseksi en ole nähnyt mitään vastaavaa ongelmaa. Kokeile rohkeasti uudestaan, jos jotain menee pieleen, versiohistoria kuitenkin pelastaa.
Poista